Svømme som trening

0
344
Svømme som trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Å finne det perfekte treningsregimet kan være krevende. Men hva med å svømming som trening?

Svømme som trening

Løping kan være for uinteressant, Crossfit kan være for skremmende, spinningklasser kan være for stressende. Men det kan være en treningsform du ikke har vurdert i noen særlig grad; Svømming. Du tenker kanskje at det er tungvint og krevende å finne et basseng som kanskje har begrensede åpningstider, men det kan være verdt det.

Her er noen grunner til at du bør svømme som trening:

Vann beroliger

Vann har lenge vært et symbol på fornyelse og klarhet – og det er forskning som underbygger dette. Studier antyder at det å være i vann har en kraftig, positiv effekt på hjernen. Å tilbringe tid i og i nærheten av vann kan være meditasjon, ved at det gir hjernen en pause fra den konstante overstimuleringen folk ofte opplever i det moderne liv. Den beste delen? Du kan høste disse kognitive fordelene ved å ta en svømmetur og få litt trening på samme tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Svømming har lav skadefrekvens

I motsetning til jogging eller plyometrisk trening, er svømming en måte å gjennomføre effektiv aerob trening i treningsrutinen din uten å legge for stor belastning på bein, ledd og muskler. Dette er et pluss for svømmere i alle aldre og med ulike kroppstyper, men det er spesielt gunstig for eldre og personer med leddgikt. Det er en av de beste måtene å holde seg aktiv mens du tar vare på alle deler av kroppen din.

Svømming kan bringe deg nærmere naturen

Hvis du er så heldig nok til å bo i nærheten av havet eller en innsjø, kan det å velge å svømme i det naturlige element være enda bedre for helsen din. Studier viser at å tilbringe tid i naturen kan forbedre din mentale og fysiske velvære ved å hjelpe deg med å opprettholde en sunn vekt, redusere stress og øke humøret. I tillegg kan det å bli en sterkere svømmer åpne dører for andre vannbaserte aktiviteter som snorkling eller surfing.

Svømming trener opp både styrke og aerob kapasitet

Svømming er effektiv og skånsom trening som gjør deg både sterkere og mer utholdende. Det regnes vanligvis som aerob trening, men trening i vann gir også moderat motstand, noe som kan gi deg styrke. Å bygge og vedlikeholde muskler, spesielt når du blir eldre, er avgjørende for en sunn kropp og et langt liv. Motstandstrening forbedrer også balanse, søvn og beinhelse.

Svømming kan bidra til å opprettholde sunne lunger

Noe forskning antyder at det er en kobling mellom svømming og bedre lungekapasitet. Med sunne lunger kan kroppen lettere ta opp oksygen. Du får bedre kondisjon og hjertet må ikke jobbe så hardt for å pumpe oksygenrikt blod rundt i kroppen. Sterkere lunger kan også hjelpe deg med å forebygge sykdommer. En studie fra 2007 fant en kobling mellom redusert lungekapasitet og hjerte- og karsykdommer. I hovedsak er svømming noe av det beste for å opprettholde en sunn kropp og sunt sinn.

Huffpost.com

Relaterte artikler:

Svømming for å bli en bedre løper

Fettprosent idrettsutøvere

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!