Svetter mye under trening

0
279
Svetter mye under trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Hvis du føler at du svetter bøttevis under trening, er du ikke alene. Lær mer om årsaker til at du svetter mye under trening.

Hvorfor hver kropp svetter annerledes

Mengden svette du produserer avhenger av flere faktorer, inkludert genetikk og eventuelle underliggende helsemessige forhold, kjønn, intensitet på treningen og miljøet.

Formnivået ditt

Du kan bli flau over mengden svette som drypper fra kroppen din etter en intens treningsøkt, men det du kanskje ikke er klar over er at jo mer kroppen din tilpasser seg fysisk aktivitet, jo mer svetter du (og dette er en god ting). Når du trener regelmessig, endres faktisk svettefysiologien din. Med andre ord, jo oftere du trener, jo mer svetter du. Dette er en smart og nødvendig tilpasning, fordi kroppen din begynner å avkjøle deg raskere inn i treningen og mer effektivt, fordi du kommer til å fortsette å trene og trenger å holde deg kjølig.

Din genetikk

I tillegg til tilpasning, svetter kroppen din også annerledes på grunn av genetikk. Noen av oss svetter bare mer og lettere enn andre, mens noen ser ut til å ikke svette i det hele tatt. Enten dette er et evolusjonært trekk utviklet over tid eller en slags heldig (eller uheldig) blanding av gener, at vi ikke har kontroll, og svette er en av de tingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Miljøet

Det er ingen hemmelighet at varmere temperaturer øker hvor mye du svetter. Det er fordi kroppen din trenger å kjøle seg ned mer når du trener i varmen. Men, en annen faktor som ofte blir oversett, er fuktighet. På en fuktig dag når fuktigheten i luften er høy, går fordampningen i mye saktere tempo. Luften er allerede mettet med vann og vil rett og slett ikke absorbere lenger. Dette inkluderer svetten fra kroppen din. Fordi avkjøling som oppstår ved svette er avhengig av at fordamping finner sted, må kroppen jobbe hardere for å frigjøre mer svette i et forsøk på å bringe så mye varme fra kjernen som mulig. Derfor må du være ekstra forsiktig når du trener i varme og fuktighet.

En medisinsk tilstand

Hvis du svetter for mye uten noen annen åpenbar årsak, kan det ha å gjøre med hyperhidrose, en tilstand som forårsaker mye svette for temperaturregulering. Som oftest uten noen annen underliggende årsak, og ikke ansett som farlig. Imidlertid kan det forårsake betydelig sosialt stress for mennesker som lider av det. Kontakt legen din hvis du vil ha mer informasjon om denne tilstanden eller behandlingsalternativer.

Hvordan holde seg hydrert

Uansett hvor mye du svetter, er det viktig å drikke rikelig med væske for å erstatte enhver væske som går tapt. Drikk rikelig med vann rett før du trener. Drikk vann hvis du trener mellom 60-90 minutter, og vann med elektrolytter hvis du trener mer enn 90 minutter. Hvis du svetter tungt og svetten din smaker ganske salt (eller du merker mye hvitt på klærne når svetten tørker), kan det hende du også trenger å innta litt salt i snacks eller smoothies etter trening, for å gjøre opp for elektrolytttap. Ikke drikk mye sportsdrikk, for de inneholder ofte mye unødvendig sukker og kalorier. De er egentlig bare anbefalt for idrettsutøvere som trener mye. Noen ganger kan det være nyttig å veie deg selv før og etter en tung eller lang treningsøkt. Du bør unngå å miste mer enn 2 prosent av vekt før trening, for å forhindre dehydrering.

Relaterte artikler:

Drikke under trening

Hvor mye vann består kroppen av

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-