Supermann øvelse

0
361
Supermann øvelse
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Den varierte supermannøvelsen er en av de mest populære mageøvelsene. Lær hvordan du skal gjennomføre supermann øvelse.

Supermann øvelse

Det har vært kjent at å øke styrken på magemusklene og kan være en viktig del av et vanlig kjernestyrkeregime. Fleksibiliteten og enkelheten i øvelsen kan også hjelpe deg med å jobbe med mindre muskler som de vanlige kjerneøvelsene ikke gjør.

Fordeler

Denne øvelsen er en av de enkleste og mest effektive måtene å forbedre kjernestyrken i korsryggen og skråmuskulaturen. Den retter seg først og fremst mot muskulaturen som omgir ryggraden fra hoften til hodet og bøyer og roterer ryggraden og nakken. Hamstrings og setemuskulaturen spiller også inn mens musklene i øvre del av ryggen stabiliserer bevegelsen. Denne øvelsen gir deg en forlengelse av ryggen.

  • Ligg med ansiktet ned på en matte med armene strukket over hodet (som Supermann)
  • Hev høyre arm og venstre bein rundt 25 cm fra underlaget, eller så langt du er komfortabel med.
  • Hold i 3 sekunder og slapp av.
  • Gjenta med motsatt arm og bein.

Vanlige feil

På grunn av enkelheten, blir det ofte gjort feil når denne øvelsen gjennomføres.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Bøye armene eller beina

Når du løfter føttene og armen din, må du være sikker på at du løfter dem parallelt med gulvet. Hold armen og beinet rett og unngå å bøye deg i kneet eller albuen.

Ikke holde stillingen

Det er avgjørende for øvelsen at du holder stillingen øverst på repetisjonen. Det vil si at når du løfter vekslende arm og bein, må du holde posisjonen for å utføre øvelsen riktig. Du skal føle siden og korsryggen trekke seg sammen. Du føler kanskje ikke dette hvis du ikke riktig stilling.

Å holde pusten

Å være med ansiktet ned kan forhindre at du puster, slik du normalt gjør under trening. Men som du kanskje vet, må du puste for å bringe oksygen til musklene. Dessuten hjelper pusting til med å stabilisere kjernen og maksimere resultatene av øvelsen.

Du ligger ikke i en rett linje

Du skal kunne tegne en rett linje fra toppen av hodet til bunnen av matten. Kroppen din skal være balansert mens du legger deg slik at du gjør likt arbeid på hver side. Forsikre deg om at du i senter, hvis ikke vil det gi en belastning på ryggen, i stedet for å fremme kjernestyrke.

Unngå å peke med foten

Selv om det kan føles naturlig under denne øvelsen, bør du unngå å peke med foten når du løfter den. Dette vil ta fokuset av kjernen og rette fokuset mot beina. Ved å holde foten vinkelrett på gulvet, holder du arbeidet i kjernen din og får en bedre muskelsammentrekning der du skal.

Sikkerhet og forholdsregler

Du vil føle at det tar i ryggen med denne øvelsen, men ikke anstrenge deg. Stopp øvelsen hvis du føler smerter. Du bør være forsiktig eller unngå denne øvelsen hvis du har en ryggskade. Unngå også denne øvelsen etter første trimester av svangerskapet.

Relaterte artikler:

Kjernemuskulatur trening

Effektive ryggøvelser uten apparater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!