Hvordan gå ned i vekt uten trening
Hvordan gå ned i vekt uten trening
5. februar 2019
Hvor fort du skal løpe langturer
Hvor fort du skal løpe langturer
5. februar 2019

Sunt å gå tur

Sunt å gå tur. Å gå tur kan både være sunn og effektiv trening der du varierer med hvor du går tur og med hvilken intensitet.

Å gå turer er sunt

Terskelen for å komme seg ut og bevege seg vil være mye lavere enn mer krevende treningsformer, som det å jogge. Å gå tur er sunt fordi du holder kroppen i bevegelse, og vil i varierende grad være god trening som gir deg overskudd og rekke helsefordeler. Hvis du vil ha enda bedre treningseffekt av å gå turer, kan du variere med hvilket terreng du går turer i, og veksle på med hvilken intensitet du går turer.

Sunt å gå tur med vekslende intensitet

Å gå tur som trening med best mulig effekt, kan være enkelt. Det du trenger å gjøre er å øke farten i perioder, og variere med hvilke løyper du går i. Du skal fortsette å gå rolige turer i løypene du går, men prøve å legge inn noen nye løyper du kan gå, og noen av dem kan være litt mer krevende med tanke på hvor kuperte de er. I slike løyper vil pulsen naturlig gå opp i motbakkene. Da får du den variasjonen i intensitet du ønsker deg. Ønsker du å variere med hvilken intensitet du går med i flate og lite krevende løyper, kan det være så enkelt som å øke tempoet i perioder, eller hele gåturen om ønskelig.

Sunt å gå tur i motbakke

Å gå i motbakke kan være en form for motbakkeintervall, som effektivt og raskt vil få opp pulsen din. Du vil ganske raskt merke en formstigning, dersom du trener på denne måten 1-2 ganger i uka, i tillegg til rolige gåturer. Kanskje kan denne måten være en overgang til å jogge, eller ikke. Uansett så vil dette være effektiv trening.

Sunt å gå tur

Når du øker intensiteten på noen av gåturene dine i løpet av en uke, er det viktig at du ikke trener med for høy intensitet. Å trene med høyere intensitet skal ikke ødelegge gleden du har av å gå tur. Ta utgangspunkt i eget formnivå før du bestemmer deg for å øke intensiteten, og ikke trene med enn høyere intensitet enn at det er lystbetont og du har full kontroll.

Relaterte artikler:

Gå tur som trening

Effekt av å gå tur

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *