Sunneste grønnsaker

0
34
Sunneste grønnsaker
Foto: Gareth Hubbard - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Grønnsaker er kjent for å være bra for helsen din. De fleste grønnsaker har lite kalorier, men er høye på vitaminer, mineraler og fiber. Hvilke grønnsaker er sunnest?

Noen grønnsaker skiller seg ut fra resten med ytterligere dokumenterte helsemessige fordeler, for eksempel evnen til å bekjempe betennelse eller redusere risikoen for sykdom.

Spinat

Spinat er rik på antioksidanter som kan redusere risikoen for kronisk sykdom, da det kan redusere risikofaktorer som høyt blodtrykk.

Gulrøtter

Gulrøtter inneholder spesielt mye betakaroten, som kan bli til vitamin A i kroppen. Deres høye antioksidantinnhold kan bidra til å redusere risikoen for lunge- og prostatakreft.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Brokkoli

Brokkoli er en cruciferous grønnsak som inneholder sulforaphane, en forbindelse som kan forhindre kreftvekst. Å spise brokkoli kan også bidra til å redusere risikoen for kronisk sykdom ved å beskytte mot oksidativt stress.

Hvitløk

Studier viser at hvitløk kan bidra til å senke triglyseridnivået i blodet. Enkelte studier har også funnet at det kan redusere blodsukkernivået og kan ha en antikrefteffekt, selv om mer forskning er nødvendig.

Rosenkål

Rosenkål inneholder en antioksidant kalt kaempferol, som kan beskytte mot oksidativ skade på celler og forhindre kronisk sykdom. De kan også bidra til å forbedre avgiftning i kroppen.

Kål

Grønnkål inneholder mye vitamin A, C og K, samt antioksidanter. Studier viser at å drikke kåljuice kan redusere blodtrykket og LDL-kolesterolet mens det øker HDL-kolesterolet.

Grønne erter

Grønne erter inneholder en god mengde fiber, som hjelper til med å støtte fordøyelseshelsen. De inneholder også planteforbindelser kalt saponiner, som kan ha en forebyggende effekt på kreft.

Ingefær

Studier viser at ingefær kan redusere kvalme og lindre betennelse. Ingefærtilskudd kan også bidra til å redusere blodsukkeret.

Asparges

Asparges er spesielt høyt i folat, noe som kan bidra til å forhindre nevrale rørfødselsdefekter. Testrørstudier har også funnet at asparges kan støtte leverfunksjonen og redusere risikoen for toksisitet.

Rødkål

Rødkål inneholder en god mengde fiber, vitamin C og antocyaniner. Enkelte studier viser at det kan redusere kolesterolnivået i blodet, redusere betennelse og redusere risikoen for hjerte- og leverskader.

Søtpoteter

Søtpoteter inneholder mye betakaroten, noe som kan redusere risikoen for noen typer kreft. Hvite, søtpoteter kan også bidra til å redusere nivået av kolesterol og blodsukker i blodet.

Kålrabi

Kålrabi er rik på både fiber og vitamin C. Dyrestudier viser at kålrabi potensielt kan føre til reduksjon i blodsukkeret.

Relaterte artikler:

Grønne grønnsaker

Lavkarbo grønnsaker

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!