Sunnere livsstil

0
26
Sunnere livsstil
Foto: Zach Betten - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Sunn livsstil for folk flest betyr at både fysisk og mental helse er i balanse eller fungerer godt sammen. Lær mer om hvordan du kan ha en sunnere livsstil.

I mange tilfeller er fysisk og mental helse nært knyttet sammen, slik at en endring (god eller dårlig) i den ene direkte retningen påvirker den andre. Følgelig vil noen av tipsene nedenfor gi deg forslag til fysisk og mentalt sunnere livsstil.

Sunn mat (kosthold og ernæring)

Alle mennesker må spise mat for vekst og vedlikehold av en sunn kropp, men vi mennesker har forskjellige ernæringsbehov som spedbarn, barn (barn), tenåringer, unge voksne, voksne og eldre. For eksempel kan spedbarn kreve mat hver 4. time til de gradvis blir og begynner å tar til seg mer fast føde. Til slutt utvikler de seg til det mer normale mønsteret med å spise tre til fire ganger om dagen som små barn. Men som de fleste foreldre vet, snacker barn, tenåringer og unge voksne ofte mellom måltidene. Snacking er ofte ikke begrenset til disse aldersgruppene fordi voksne og eldre ofte gjør det samme.

Tips:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

  • Spis tre sunne måltider om dagen (frokost, lunsj og middag); Det er viktig å huske at middagen ikke trenger å være det største måltidet.
  • Hovedtyngden av kostholdet bør bestå av sunn mat, som frukt, grønnsaker, fullkorn og fettfrie eller fettfattige melkeprodukter.
  • Innlemme magert kjøtt, fjærfe, fisk, bønner, egg og nøtter (med vekt på bønner og nøtter) i et sunt kosthold.
  • Velg matvarer med lite mettet fett, transfett, kolesterol, salt (natrium) og tilsatt sukker; se på etikettene fordi de første listede elementene på etikettene inneholder de høyeste konsentrasjonene av ingredienser.
  • Kontrollere porsjonsstørrelser; spis den minste porsjonen som vil tilfredsstille sulten, og slutt deretter å spise.
  • Sunn snacks er OK i moderasjon og bør bestå av sunn mat som frukt, fullkorn eller nøtter for å tilfredsstille sult og ikke forårsake overdreven vektøkning.
  • Unngå brus og sukkerforsterkede drikker på grunn av for høyt kaloriinnhold i brus og sukkerdrikker; kostholdsdrikker er kanskje ikke et godt valg, da de gjør noen mennesker mer sulten og øker matinntaket.
  • Unngå å spise et stort måltid før du sover, for å redusere gastroøsofageal refluks og vektøkning.
  • Hvis en person er sint eller deprimert, vil ikke spising løse disse situasjonene, og kan gjøre de underliggende problemene verre.
  • Unngå å belønne barn med sukkerholdige snacks; et slikt mønster kan bli en livslang uvane for mennesker.
  • Unngå tunge måltider i sommermånedene, spesielt på varme dager.
  • En vegetarisk livsstil har blitt fremmet for en sunn livsstil og vekttap; vegetarianere bør sjekke med legen sin, for å være sikre på at de får i seg nok vitaminer, mineraler og jern i kostholdet.
  • Unngå å spise rå eller for lite kokt kjøtt av noe slag.

Tips for spesielle situasjoner:

  • Personer med diabetes bør bruke tipsene ovenfor og overvåke glukosenivået som anvist. prøv å holde det daglige blodsukkernivået så nær det normale som mulig.
  • Personer med spesiell arbeidstid (nattevakter, militære) bør prøve å følge frokost-, lunsj- og middagsrutiner med minimalt med snacks.
  • Folk som tilbereder mat bør unngå å bruke fett eller steke mat i fett. Bruk heller olivenolje.
  • Folk som prøver å gå ned i vekt bør unngå all fet og sukkerholdig mat, og spise hovedsakelig grønnsaker, frukt og nøtter og redusere inntaket av kjøtt og meieriprodukter markant.
  • Søk medisinsk råd tidlig hvis du ikke kan kontrollere vekten, matinntaket, eller hvis du har diabetes og ikke kan kontrollere blodsukkernivået.

Fysisk aktivitet og trening

Fysisk aktivitet og trening er en viktig bidragsyter til en sunnere livsstil; mennesker er bygd for å bruke kroppene sine, og misbruk fører til usunn livsstil. Usunn livsstil kan manifestere seg i fedme, svakhet, mangel på utholdenhet og generelt dårlig helse som kan fremme sykdomsutvikling.

  • Regelmessig trening kan forhindre og reversere aldersrelaterte reduksjoner i muskelmasse og styrke, forbedre balanse, fleksibilitet og utholdenhet, og redusere risikoen for fall hos eldre. Regelmessig trening kan bidra til å forhindre koronar hjertesykdom, hjerneslag, diabetes, fedme og høyt blodtrykk. Regelmessig, vektbærende trening kan også bidra til å forhindre osteoporose ved å bygge beinstyrke.
    Regelmessig utholdenhetstrening kan hjelpe de som lider av kronisk leddgikt med å forbedre evnen til å utføre daglige aktiviteter som å gå, gå i trapper og åpne glass.
    Regelmessig trening kan bidra til å øke selvtilliten, redusere stress og angst, forbedre humøret og forbedre den generelle mentale helsen.
    Regelmessig trening kan bidra til å kontrollere kroppsvekten og hos noen mennesker føre til tap av fett.
  • Tretti minutter med moderat trening (å gå er bra) anbefales minst 3 til 5 dager i uken, men de største helsemessige fordelene kommer av å trene hver dag.
    Trening kan deles opp i mindre 10-minutters økter.
    Start gradvis og fortsett gradvis for å unngå skade eller overdreven stølhet eller tretthet. Over tid kan du bygge opp til 30 til 60 minutter med moderat til intens trening hver dag.
    Folk er aldri for gamle til å begynne å trene. Selv skrøpelige, eldre personer (70-90 år) kan forbedre sin styrke og balanse med trening.
    Nesten alle typer trening (styrke, vannaerobic, turgåing, svømming, vekter, yoga og mange andre) er nyttig for alle.
    Barn trenger trening; lek utenfor hjemmet er en god start.
    Sport for barn kan gi gode muligheter for trening, men man må være forsiktig med å overdrive visse øvelser.
    Anstrengende trening kan gjøre en person sliten og støl, men hvis det oppstår smerte, må du stoppe øvelsen til smertekilden oppdages. Det kan være nødvendig å søke medisinsk hjelp og råd om videreføring av slik trening.

De fleste kan begynne moderat trening, for eksempel å gå, uten medisinsk undersøkelse. Følgende personer bør imidlertid konsultere lege før du begynner med mer kraftig trening:

  • Menn over 40 år eller kvinner over 50 år som aldri har trent før
  • Personer med hjerte- eller lungesykdom, astma, leddgikt eller osteoporose
  • Personer som opplever brysttrykk eller smerter ved anstrengelse, eller som lett utvikler tretthet eller kortpustethet
  • Personer med tilstander som øker risikoen for å utvikle koronar hjertesykdom, for eksempel høyt blodtrykk, diabetes, sigarettrøyking, høyt kolesterol i blodet, eller har familiemedlemmer som hadde tidlig hjerteinfarkt og koronar hjertesykdom
  • Personer som er sykelig overvektige

Mental helse

Sunn livsstil involverer mer enn fysisk helse, det inkluderer også emosjonell eller mental helse. Følgende er noen måter folk kan støtte deres mentale helse og velvære på.

Tips:

  • Få nok søvn daglig; Det er anbefalt følgende etter aldersgruppe (inkludert powernap); 12-18 timer fra fødsel til 2 måneder, 14-15 timer fra 3-11 måneder, 12-18 timer i 1-3 år, 11-13 timer i 3-5 år, 10-11 timer i alderen 5-10 år, 8,5-9,5 timer i alderen 10-17 år og de over 18 og eldre trenger 7-9 timers søvn. Eldre mennesker trenger omtrent 7-9 timer, men sover ikke så dypt og kan våkne om natten eller våkne tidlig, så powernaps om dagen kan være viktig for å få nok søvn.
  • Ta en spasertur flere ganger i uken.
  • Prøv noe nytt og ofte (spis en ny mat, prøv en annen vei til jobben, gå til en ny museumsutstilling).
  • Gjør noen mentale øvelser (les, pulse et puslespill i løpet av uken).
  • Prøv å fokusere på en prosess intenst, og fullføre et segment av den over 1 til flere timer, og ta en pause og gjør noe avslappende (gå, trene, kort lur).
  • Planlegge å bruke litt tid på å snakke med andre mennesker om forskjellige emner.
  • Prøv å få litt fritid til å gjøre noen ting som interesserer deg hver uke (hobby, sport).
  • Lær måter å si «nei» når noe oppstår som du ikke vil gjøre eller være involvert i.
  • Ha det gøy (gå på tur med noen du er glad i, shoppe, fiske, ferie).
  • Vær fornøyd med prestasjonene dine, både store og små (utvikle tilfredshet).
  • Ha et nettverk av venner; de med sterke, sosiale støttesystemer lever sunnere liv.
  • Søk hjelp og råd tidlig hvis du føler deg deprimert, har selvmordstanker eller vurderer å skade deg selv.
  • Personer som tar medisiner mot psykiske helseproblemer, bør ikke slutte å ta disse medisinene, uansett hvor «vel» de har det, før de har diskutert situasjonen med sin forskrivende lege.

Relaterte artikler:

Usunn livsstil

Helsefremmende livsstil

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!