Sunne mellommåltider


KLOKKESALG!

GJØR ET KUPP PÅ KLOKKER!



OUTLET

40-80% PÅ EN

MENGDE VARER!


Du lurer kanskje på om det er mulig å gå ned i vekt uten å kutte ut snacks. Her får du noen sunne og smakfulle mellommåltider.

Hvis du velger sunne alternativer med mye protein og næringsstoffer, kan snacks være en viktig del av vekttap. Noen kan til og med bidra til å holde deg mett hele dagen og begrense behovet for usunn mat.

Nøtteblanding

Nøtter er en ideell, næringsrik matbit. De er knyttet til redusert risiko for hjertesykdom og kan bidra til å forhindre visse kreftformer, depresjon og andre sykdommer.

Rød paprika med guacamole

Rød paprika er ekstremt sunt. Selv om alle paprika er næringsrike, er røde varianter spesielt høye på antioksidanter som betakaroten, kapsantin og quercetin.

Gresk yoghurt og blandede bær

Vanlig gresk yoghurt og bær blir en deilig, næringstett matbit. I tillegg til å være en god kilde til kalsium og kalium, har gresk yoghurt også mye protein.

Epleskiver med peanøttsmør

Epler og peanøttsmør smaker fantastisk sammen. Epler inneholder mye fiber og polyfenol antioksidanter som forbedrer tarmhelsen og reduserer risikoen for hjertesykdom.

Selleri med kremost

Selleripinner med kremost er en klassisk matbit med lite karbohydrater. Selleri inneholder luteolin, en antioksidant som reduserer betennelse og kan bidra til å forhindre kreft.

Grønnkål chips

Grønnkål er utrolig sunt, siden den er fylt med fiber og antioksidanter som quercetin og kaempferol.

Mørk sjokolade og mandler

Mørk sjokolade og mandler gir en rik, tilfredsstillende matbit på farten. Mørk sjokolade er fylt med flavanoler som kan senke blodtrykket og redusere risikoen for hjertesykdom, forutsatt at sjokoladen inneholder minst 70% kakaotørrstoffer.

Agurkskiver med hummus

Agurk og hummus passer godt sammen. Agurker inneholder cucurbitacin E, en forbindelse som kan ha positiv effekt på kreft. Hummus er laget av kikerter, olivenolje og hvitløk, som reduserer betennelse og kan forbedre hjertehelsen.

Et stykke frukt

Sunn snacks trenger ikke å være komplisert. Bare et enkelt stykke frukt kan være utrolig tilfredsstillende. Bærbar, lett å spise frukt inkluderer bananer, epler, pærer, druer, grapefrukt og appelsiner.

Cherrytomater med mozzarella

Tomater og mozzarellaost er god en smaksmatch – og de er sunne også. Tomater er rike på vitamin C, kalium og lykopen, en antioksidant som kan redusere risikoen for kreft og hjertesykdom.

Hardkokte egg

Egg er en av de sunneste og mest vekttapvennlige maten du kan spise. De har rikelig med protein, samt vitamin K2 og B12.

Babygulrøtter med blåostdressing

Gulrøtter er blant de beste kildene til karotenoider, inkludert betakaroten, som kroppen din kan omdanne til vitamin A.

Et stykke ost

Ost er en deilig mat som er mettende nok til å være en matbit alene. Selv om ost inneholder mye mettet fett, er dens rolle i hjertesykdom uklar. Noen studier tyder på at mettet fett ikke øker risikoen for hjertesykdom.

Hermetisert laks eller sardiner

Hermetisert fisk er en fantastisk, sunn matbit som ikke krever kjøling. Laks og sardiner inneholder ekstremt høye omega-3 fettsyrer som reduserer risikoen for hjertesykdom og andre helseproblemer.

Pæreskiver med ricottaost

Pæreskiver og ricottaost gir en tilfredsstillende matbit med en søt smak og kremaktig tekstur. Pærer inneholder polyfenolantioksidanter som har sterke betennelsesdempende egenskaper.

Tørket, usøtet kokosnøtt

Tørket kokosnøtt er velsmakende, mettende og bærbar mat på farten. Det inneholder mye fett, inkludert fettkjeder som kan øke metabolismen, fremme vekttap og forbedre hjernens funksjon hos mennesker med nedsatt hukommelse.

Oliven

Oliven er en viktig del av næringsrik mat i middelhavsdietter. De er veldig høye i hjertesunne enumettede fettstoffer og gir kraftige antioksidanter som oleuropein.

Krydret avokado

Avokado er blant de mest næringsrike og tilfredsstillende matvarene på planeten. Studier viser at de kan bidra til å senke LDL (dårlig) kolesterol, forbedre symptomer på leddgikt og beskytte huden din mot solskader.

Soltørkede tomater

Soltørkede tomater inneholder mer lykopen enn vanlige tomater. Dessuten er de vanligvis fulle i olivenolje, noe som hjelper kroppen din å absorbere mer av lykopen.

Relaterte artikler:

Proteiner i mat

Fem om dagen

Om forfatteren

Spurt Av Spurt
40% PÅ GARMIN

GJØR ET KUPP

PÅ SPORTSKLOKKER!