Sunne karbohydrater

0
53
Sunne karbohydrater
Foto: Jez Timms - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Tenk på karbohydrater som en råvare som holder kroppen din i gang. Du trenger dem for å lage sukker for energi. Lær mer om hva slags karbohydrater du bør velge.

Karbohydrater kommer i to typer: enkle og komplekse. Hva er forskjellen? Enkle karbohydrater er som raskt forbrennende drivstoff. De brytes raskt ned til i sukker i systemet ditt. Du vil spise mindre av denne typen. Komplekse karbohydrater er vanligvis et bedre valg. Det tar kroppen din lenger tid å bryte dem ned.

Ernæringsetiketter gir en enkel måte å få øye på tilsatt sukker, kilden til enkle karbohydrater du vil kutte ned på. Bare se etter ord som ender på «ose.» Det kjemiske navnet på bordsukker er sukrose. Andre navn du kan se inkluderer fruktose, dekstrose og maltose. Jo høyere opp de vises i ingredienslisten, jo mer tilsatt sukker har maten.

Er det bare å unngå enkle karbohydrater?

Matvarer som er bearbeidet med tilsatt sukker, er vanligvis ikke så sunne valg. Men enkle karbohydrater forekommer naturlig i noen matvarer som er en del av et balansert kosthold. For eksempel inneholder de fleste melk og andre meieriprodukter laktose eller melkesukker.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Ta smarte brødvalg

Har brødet ditt de komplekse karbohydratene som er bra for deg? Det avhenger av kornet som brukes til å lage det. Se etter brød laget med fullkorn. Bygg, rug, havre og full hvete er noen av de beste valgene.

Hva med frukt?

De er søte, noe som må bety at de har enkle karbohydrater, men de er fortsatt et sunt valg. De har fiber i seg, noe som bidrar til å redusere nedbrytningen av sukker. I tillegg er de fleste en god kilde til næringsstoffer som vitamin C og kalium. Frukt med skall som pærer, epler og bær, inneholder spesielt mye fiber.

Pass på hva du drikker

Den brusen du nipper til er en skummel kilde til enkle karbohydrater. Tolv gram vanlig brus kan innholde 39 gram karbohydrater, og alt kommer fra raffinert sukker. Ideelt sett bør du styre unna alle flytende kalorier.

Bruk sukker med forsiktighet

Du kan raskt fylle på med enkle karbohydrater hvis du ikke er forsiktig med hva du rører i varm drikke eller legger på havregryn. Gå for brunt sukker, lønnesirup, honning og melasse. Og ikke overdriv søtningsstoffer, som turbinado og agave-nektar. De er også kilder til enkle karbohydrater.

Spis bønner

Bønner er en god kilde til komplekse karbohydrater. Enten du velger kidney, hvite, svarte, pinto eller garbanzo, har bønner mye fiber. Mens du er i butikken, kan du også handle linser eller erter, en annen måte å legge til komplekse karbohydrater i kostholdet ditt.

Sunne korn å velge

Kanskje du har hørt om quinoa, kornet fra Sør-Amerika. Noen andre helt nye korn blir mer tilgjengelig, og de kan være et godt valg for å få komplekse karbohydrater i kostholdet ditt. Noen korn å se etter er hirse, fra Afrika og Asia, bulgur, som brukes i Midtøsten-retter, og triticale, en hybrid av hvete og rug.

Hvilken type ris?

Du bestiller kinesisk mat og restauranten spør «Hvit ris eller brun?» Hva bør du velge? Hvit ris er et «raffinert» korn, noe som betyr at det har mistet noen viktige næringsstoffer under prosessering, som fiber. Men brun ris er et fullkorn, en god kilde til komplekse karbohydrater.

Relaterte artikler:

Karbohydrater i mat

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!