00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Sunn snacks på farten

Når du har en travel livsstil, kan sunn snacks være praktisk når sulten kommer og du ikke har tid til å tilberede et måltid. Lær mer om sunn snacks du kan spise på farten.

Imidlertid er mange snacks som er tilgjengelige i dag, høye på raffinerte karbohydrater og sukker, noe som kan gjøre at du føler deg misfornøyd og ønsker mer mat. I tillegg kan kiloene pakke seg på.

Nøkkelen er å sørge for at snacksene dine er næringsrike, inneholder protein og ikke har for mye kalorier. Protein fremmer metthet, fordi det signaliserer frigjøring av appetittundertrykkende hormoner, reduserer fordøyelsen og stabiliserer blodsukkernivået.

Her er får du snacks med høyt proteininnhold som er sunne og praktiske, slik at du kan nyte dem selv når du er på farten.

Nøtteblanding

Nøtteblanding er en kombinasjon av tørket frukt og nøtter som noen ganger inneholder sjokolade og korn. Det er en god proteinkilde som gir 8 gram i en servering på 56 gram.

Gresk yogurt

Gresk yoghurt er en ideell sunn og proteinrik matbit, med 20 gram protein per 1 kopp (224 gram) servering. Det har vist seg å være mer mettende enn yoghurt med lavere proteininnhold.

Grønnsaker og yoghurtdip

Grønnsaker er gode for å spise som snacks, men de har ikke veldig mye protein i seg. Du kan øke proteininntaket ved å kombinere dem med yoghurtdip.

Tunfisk

Tunfisk er fylt med protein og gir en veldig sunn og praktisk matbit. En kopp inneholder imponerende 39 gram protein, noe som gjør det ekstra mettende.

Hardkokte egg

Egg er unektelig sunne, og består av nesten alle næringsstoffer kroppen din trenger. De inneholder spesielt B-vitaminer og spormineraler.

Stangselleri og peanøttsmør

Stangselleri med 1–2 ss peanøttsmør gir en deilig og enkel matbit. De inneholder en anstendig mengde protein fra peanøttsmøret, som gir 4 gram protein per spiseskje (32 gram).

Osteskiver

I tillegg til å være en rask og enkel matbit, er ost utrolig sunt og mettende. Det er en utmerket kilde til kalsium, fosfor og selen, og den inneholder små mengder av mange andre næringsstoffer.

En håndfull mandler

Å spise en håndfull mandler eller en annen type nøtter som en matbit på farten er en enkel måte å fylle på med protein.

Stekte kikerter

Kikerter, eller garbanzobønner, er en type belgfrukt med en imponerende næringsprofil. De er også en utmerket kilde til protein og fiber.

Hummus og grønnsaker

Hummus er laget av kokte og mosede kikerter som blandes med tahini eller olivenolje, og deretter brukes som en tilleggsrett.

Cotttage cheese

Cotttage cheese er kjent for å ha mye protein. Det er en mettende matbit som kan spises på farten.

Eple med peanøttsmør

Epler og peanøttsmør smaker godt sammen og gir en næringsrik, proteinrik matbit som gir mange helsemessige fordeler.

Proteinbarer

Proteinbarer er en enkel måte å konsumere en betydelig mengde protein på. Styr unna barer som inneholder mye sukker.

Hermetisert laks

Hermetisert laks er en ypperlig proteinrik matbit som du kan ta med deg uansett hvor du går. Bare 28 gran kan gi 8 gram protein og andre næringsstoffer, inkludert niacin, vitamin B12 og selen.

Chiapudding

Chiapudding har blitt en populær matbit de siste årene – og med god grunn. I tillegg til å være rik på protein, er det deilig og sunt.

Hjemmelaget granola

Granola er en bakt matbit som består av rullet havre, nøtter og et søtningsmiddel som honning. Det gir en mettende snack på grunn av proteininnholdet. De fleste typer granola gir minst 4 gram protein per 28 gram.

Gresskarfrø

Gresskarfrø er perfekte for en rask matbit, og de inneholder mye protein og noen andre viktige næringsstoffer.

Nøttesmør

Nøttesmør er perfekt når du trenger en rask og bærbar snack med høyt proteininnhold.

Proteinshakes

Selv om det er best å få protein fra hele matkilder, gir proteinshakes en enkel matbit som vil få litt protein og andre næringsstoffer inn i kostholdet ditt.

Edamame

Edamame bønner er umodne soyabønner som fremdeles er i belgen. De inneholder mye protein, vitaminer og mineraler, og gir en rask og enkel matbit.

Avokado og kyllingsalat

Avokado og kyllingsalat er en velsmakende, mettende matbit på farten. Kombinasjonen av protein fra kylling og sunt fett fra avokado holder deg mett og fornøyd.

Frukt og nøtter

Frukt- og nøttestenger er en knasende og proteinrik matbit som kan spises på farten.

Linsesalat

En linsesalat er en god matbit. Det er veldig næringsrikt og en flott plantebasert kilde til protein. Faktisk gir 1 kopp 18 gram protein, sammen med store mengder jern, folat og mangan.

Overnight oats

Havregryn over natten er lett å lage, enkel å ta med seg og veldig næringsrik.

Eggemuffins

Eggemuffins er en supersunn matbit med mye protein.

Popcorn

Popcorn er en populær og sunn snackmat som gir noen B-vitaminer, magnesium, fosfor, sink og mangan. Det inneholder også en betydelig mengde fiber.

Relaterte artikler:

Sunn snacks på kvelden

Enkel lavkarbo snacks

Om forfatteren