Sunn snacks før og etter trening

0
411
Sunn snacks før og etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Sunn snacks kan være et godt alternativ hvis du har behov for raske karbohydrater før trening, for å fylle på med proteiner. Lær mer om hvilken sunn snacks du kan velge før og etter trening!

Når du skal ha drivstoff før eller etter trening, er det viktig å oppnå den rette balansen mellom karbohydrater og protein. Snacks før trening som kombinerer karbohydrater med protein, kan få deg til å føle deg mer energisk enn søppelmat laget av raffinert sukker og mye fett.

Bananer

Bananer er fulle av kalium og magnesium, som er viktige næringsstoffer å få i seg daglig. Å spise en banan kan bidra til å fylle på med disse mineralene, samtidig som det gir naturlig sukker for å gi drivstoff til treningen.

Bær, druer og appelsiner

Bær, druer og appelsiner er alle fulle av vitaminer, mineraler og vann. De er lette å fordøye og gir deg rask energi og holder deg hydrert.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Nøtter

Nøtter er en flott kilde til hjertesunt fett og gir også protein og essensielle næringsstoffer. De kan gi deg mye energi som varer lenge når du skal ut på langtur. Tilsett gjerne frisk eller tørket frukt til nøttene. Husk at mat med høyt fettinnhold, som nøtter, kan bremse fordøyelsen.

Nøttesmør

For en smakfull kombinasjon av proteiner og karbohydrater kan ha peanøttsmør på:

  • Eple
  • Banan
  • Fullkorn kjeks
  • En skive fullkornsbrød

Hvis du ikke liker peanøttsmør, kan du prøve mandelsmør, soyasmør eller andre proteinrike alternativer.

Relaterte artikler:

Mat før trening

Mat før trening om morgenen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!