Sunn mat som får deg ned i vekt

0
245
Sunn mat som får deg ned i vekt
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Du lurer kanskje på om det er mulig å gå ned i vekt og likevel spise snacks? Lær mer om sunn mat du kan spise som får deg ned i vekt!

Hvis du velger sunne alternativer med mye protein og næringsstoffer, kan snacks være en del av kostholdet når du prøver å gå ned i vekt. Det kan til og med hjelpe deg med å holde deg mett gjennom dagen og begrense lysten på usunn mat.

Her er sunn mat som får deg ned i vekt, og som kan bidra til at du greier å legge om kostholdet ditt.

Nøtter

Nøtter er en perfekt næringsrik snacks. Nøtter i kostholdet ditt reduserer risikoen for hjertesykdommer og kan bidra til å forebygge visse kreftformer, depresjoner og andre sykdommer. Til tross for at de er relativt høye i fettinnhold, er de veldig mettende. Flere studier antyder at det å spise nøtter med måte kan hjelpe deg å gå ned i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Rød paprika med guacamole

Rød paprika er ekstremt sunt. Selv om alle paprikaer er næringsrike, er røde varianter spesielt høye i antioksidanter som betakaroten, kapsanin og quercetin. De er også rike på vitamin C. Faktisk inneholder en stor rød paprika over 300% av den daglige verdien for dette næringsstoffet.

Gresk yoghurt med bær

Vanlig gresk yoghurt og bær blir til sammen en deilig, næringstett snack. I tillegg til å være en god kilde til kalsium og kalium, er gresk yoghurt også proteinrik. Bær er en av de beste kildene til antioksidanter. Spis en blanding av forskjellige fargede bær for å få i deg et utvalg av disse kraftige forbindelsene. Ved å kombinere 3,5 gram (100 gram) vanlig, fett gresk yoghurt med 1/2 kopp (50 gram) blandede bær, gir det cirka 10 gram protein og under 150 kalorier.

Epleskiver med peanøttsmør

Epler og peanøttsmør smaker fantastisk sammen. Epler inneholder mange antioksidanter med fiber og polyfenol som forbedrer tarmens helse og reduserer risikoen for hjertesykdommer. Peanøttsmør kan ha ytterligere fordeler for hjertehelsen. Det har vist seg å øke mengden godt kolesterol og redusere dårlig kolesterol og triglyserider. Når det er sagt, har peanøttsmør ganske høyt innhold av kalorier.

Cottage cheese med linfrø og kanel

Cottage cheese, linfrø og kanel har imponerende helsemessige fordeler. Sammen er de utrolig sunne. Cottage cheese er rik på protein og veldig mettende, og fullfettvarianter kan skilte med konjugert linolsyre (CLA), en fettsyre knyttet til helsemessige fordeler. Linfrø er gunstig for vekttap og kontroll av blodsukkeret. De kan også redusere risiko for brystkreft. Kanel hjelper til med å senke blodsukkeret og kan forbedre tarmen helse.

Mørk sjokolade og mandler

Mørk sjokolade og mandler smaker fantastisk. Mørk sjokolade er fylt med flavanoler som kan senke blodtrykket og redusere risikoen for hjertesykdommer, forutsatt at sjokoladen inneholder minst 70% kakaotast. Mandler er høyt på hjertesunt enumettet fett og har gunstige effekter på blodsukkeret. Studier viser også at de kan redusere appetitten og hjelpe deg med å gå ned i vekt. Både mørk sjokolade og mandler er høye på magnesium. 30 gram av hver gir omtrent 300 kalorier totalt, avhengig av kakaoinnhold.

Frukt

Sunn snacks trenger ikke å være komplisert. Bare en enkelt frukt kan være utrolig tilfredsstillende. Frukt inkluderer bananer, epler, pærer, druer, grapefrukt og appelsiner m.m.

Hardkokte egg

Egg er en av de sunneste matvarene du kan spise, og kan bidra til at du går ned i vekt. De inneholder rikelig med protein, i tillegg til vitamin K2 og B12. Egg er utrolig mettende og kan redusere antall kalorier du spiser, noe som kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Selv om det høye kolesterolinnholdet ga dem et dårlig rykte i årevis, antyder nyere studier at moderat egginntak ikke har noen innvirkning på risikoen for hjertesykdom. To store, hardkokte egg inneholder rundt 140 kalorier og 13 gram protein.

Hermetisert laks og sardiner

Hermetisk fisk er en fantastisk, sunn matbit som ikke krever kjøling. Laks og sardiner er ekstremt høy på omega-3 fettsyrer som reduserer risikoen for hjertesykdommer og andre helseproblemer. Fisk er også en flott kilde til proteiner, kalium og vitamin B12. Mange typer fisk er også rik på magnesium. En servering av laks eller sardiner på 100 gram inneholder 17–23 gram protein og 130–180 kalorier.

Tørket, usøtet kokosnøtt

Tørket kokosnøtt er velsmakende, mettende og enkel og ta med seg på farten. Det inneholder mye fett, inkludert sunt fett som kan øke metabolismen, fremme vekttap og forbedre hjernefunksjonen hos personer med nedsatt minne. Sørg for å få den usøtede typen, siden mange varianter inneholder sukker. Usøtet tørket kokosnøtt pakker omtrent 185 kalorier i 28 gram.

Oliven

Oliven er viktig del av middelhavsdietten. De har veldig høyt hjertesunt enumettet fett og gir kraftige antioksidanter. Planteforbindelsene i oliven kan redusere betennelser, insulinresistens og kreftrisiko. Avhengig av størrelsen har 25 grønne eller svarte oliven 100–175 kalorier.

Krydret avokado

Avokado er blant de mest næringsrike og tilfredsstillende matvarene vi har. Studier viser at de kan bidra til å senke dårlig kolesterol, forbedre symptomer på leddgikt og beskytte huden din mot solskader. Dessuten er avokado rik på fiber, kalium, magnesium og enumettet fett. Dryss en halv middels avokado med salt og en dash med cayennepepper for en velsmakende og mettende snacks på rundt 130 kalorier.

Soltørkede tomater

Soltørkede tomater inneholder mer lykopen enn vanlige tomater. Dessuten er de vanligvis fulle av olivenolje, noe som hjelper kroppen din å absorbere mer av lykopen. 100 gram med soltørkede tomater i olivenolje gir 170% av dagsbehovet for vitamin C, og litt over 200 kalorier.

Relaterte artikler:

Hvor mye frukt om dagen

Hva gjør frukt med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!