Sunn mat for å gå ned i vekt

0
51
Sunn mat for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock

Når det gjelder å slanke seg, kan det å kombinere matvarer være bedre enn å bare spise én. Her har du sunn mat for å gå ned i vekt.

Sunn mat – ned i vekt

Hver matvare har forskjellige næringsstoffer som fungerer sammen. Kombinert kan de hjelpe deg med å avverge sult, holde deg mett lenger og forbrenne fett eller kalorier bedre enn de ellers ville ha gjort.

Avokado, spinat og grønnkål

En spinat- eller grønnkålssalat har lite kalorier og inneholder næringsstoffer, men det kan gi deg lyst på mer. For å gjøre den mer mettende, ha med avokado. Det vil sannsynligvis være mer tilfredsstillende, siden det har sunt fett (enumettet) som forebygger sult. Bonus: Avokado hjelper også kroppen din med å absorbere mer av grønnsakens sykdomsbekjempende antioksidanter.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Kylling og Cayenne Pepper

Kyllingbryst er kjent for å være bra for vekttap, og med god grunn. Ett kyllingbryst gir opp 27 gram protein for færre enn 150 kalorier. Protein tar lengre tid å fordøye, og det kan holde deg mett lenger. Krydre denne middagen med cayennepepper. Det kan øke kaloriforbrenningen og gjøre deg mindre sulten.

Havregryn og valnøtter

En enkel måte å slanke segpå. Spis grovt. Bare å legge til mer fiber i kostholdet ditt kan føre til vekttap. Det er fordi kroppen din ikke kan bryte ned fiber, så den senker fordøyelsen og gir volum i magen. Med 4 gram fiber per kopp kan havregryn være en god kilde. Valnøtter kan legge til ytterligere 2 gram, pluss tilfredsstillende protein.

Egg, svarte bønner og paprika

Begynn dagen med denne proteinpakkede matvarer. I følge forskning spiste folk som hadde egg til frokost mindre resten av av dagen enn de som hadde en bagel. Svarte bønner og paprika gjør morgenmålet enda mer mettende, takket være en dobbel dose fiber.

Biff og brokkoli

For sliten til å trene? Dette måltidet kan hjelpe deg. Oksekjøtt er rikt på protein og jern, som kroppen din bruker for å bygge røde blodlegemer. De frakter oksygen til organene dine. Brokkoli er det perfekte tilbehøret til biff, fordi C-vitaminet hjelper kroppen din å ta opp jern. En halv kopp av denne grønnsaken har 65% av alt vitamin C du trenger på en dag.

Grønn te og sitron

Hvis du trenger en boost, kan du brygge litt grønn te. Den kalorifattige drikken er fullpakket med antioksidanter som kalles katekiner, som kan hjelpe deg med å forbrenne mer kalorier og fett. En studie antydet at å drikke 4 kopper grønn te hver dag kan føre til reduksjon i vekt og blodtrykk. For å gjøre det enda sunnere, kan du legge til noen dråper sitron, som hjelper kroppen din med å absorbere dem.

Laks og søtpotet

Fisk kalles ofte «hjernemat», men det er også bra for midjen. Omega-3-fettet kan hjelpe deg med å miste kroppsfett, og laks er en topp kilde. I tillegg gir en servering på 100 gram laks 17 gram protein. Servere laksen med bakt søtpotet til et mettende måltid.

Mørk sjokolade og mandler

Å bannlyse søtsaker høres ut som en god måte å gå ned i vekt på, men det kan slå tilbake. Å kutte dem ut helt kan føre til overspising. Med lite sukker er mørk sjokolade en dessert du kan spise med god samvittighet. Når du kombinerer det med mandler med høyt proteininnhold, holder blodsukkernivået seg stabilt, og du kan være mett og fornøyd lenger.

Relaterte artikler:

Sunn mat som metter

Sunn mat som gir energi

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her