Sunn diett for å gå ned i vekt

0
78
Sunn diett for å gå ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Et sunt kosthold hjelper til med å opprettholde eller forbedre den generelle helsen. Lær mer om hva en sunn diett bør inneholde.

Hva er en sunn diett for å gå ned i vekt?

Et sunt kosthold gir kroppen essensiell ernæring: væske, makronæringsstoffer, mikronæringsstoffer og tilstrekkelige kalorier.

Et sunt kosthold kan inneholde frukt, grønnsaker og fullkorn, og inkluderer lite eller ingen bearbeidet mat og søtede drikkevarer. Kravene til et sunt kosthold kan oppfylles fra en rekke plantebaserte og dyrebaserte matvarer, selv om en ikke-animalsk kilde til vitamin B12 er nødvendig for de som følger et vegansk kosthold. Ernæringsfakta er også obligatorisk for å tillate forbrukere å velge mellom matvarer basert på helsemessige komponenter.

Verdens helseorganisasjon

Verdens helseorganisasjon (WHO) kommer med følgende fem anbefalinger med hensyn til både populasjoner og individer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Opprettholde en sunn vekt ved å spise omtrent det samme antall kalorier som kroppen din bruker.
  • Begrense inntak av fett. Ikke mer enn 30% av den totale kalorien skal komme fra fett. Foretrekke umettet fett fremfor mettet fett. Unngå transfett.
  • Spis minst 400 gram frukt og grønnsaker per dag (poteter, søtpoteter, kassava og andre stivelsesholdige røtter teller ikke). Et sunt kosthold inneholder også belgfrukter (f.eks. linser, bønner), fullkorn og nøtter.
  • Begrense inntaket av enkle sukkerarter til mindre enn 10% kalori (under 5% av kaloriene eller 25 gram kan være enda bedre).
  • Begrense salt / natrium fra alle kilder og sørg for at salt er jodisert. Mindre enn 5 gram salt per dag kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

WHO har uttalt at utilstrekkelig med grønnsaker og frukt er årsaken til 2,8% av dødsfallene i verden.

Andre WHO-anbefalinger inkluderer:

  • Sikre at de valgte matvarene har tilstrekkelige vitaminer og visse mineraler;
  • Unngå direkte giftige (f.eks. tungmetaller) og kreftfremkallende stoffer (f.eks. benzen);
  • Unngå mat som er forurenset av humane patogener (f.eks. E. coli, bendelormegg);
  • Erstatte mettet fett med flerumettet fett i kostholdet, noe som kan redusere risikoen for koronarsykdom og diabetes.

Relaterte artikler:

Hvorfor er det viktig med et sunt kosthold

Sunt kosthold og trening for vektreduksjon

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!