OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

+10% EKSTRA MED RABATTKODE OK10

*SPAR 20% PÅ ALLE JAKKER MED KODEN JAK20



20-50% RABATT!

Sukker i banan

Hvis du unngår bananer på grunn av sukkerinnholdet, bør du tenke om igjen. Lær om hvor mye og hva slags sukker det er i banan.

Bananer gir deg et sunt mellommåltid som inneholder mange vitaminer og mineraler, inkludert fiber, kalium og vitamin C. Når det er snakke om å kutte ned på sukker, er det tilsatt sukker, ikke naturlig forekommende sukkerarter som finnes i frukt.

Sukker i banan

En middels stor banan, som veier 118 gram, inneholder 14 gram sukker. Dette utgjør omtrent 53 prosent av de totalt 105 kaloriene. Sukkeret i bananer er hovedsakelig naturlig forekommende fruktose, selv om glukose, sukrose og maltose også finnes i bananer. Ren fruktose tilsatt produkter kan forårsake forhøyede triglyserider når de spises i overkant. Men når fruktose forekommer naturlig – som i bananer – og kommer med en rekke næringsstoffer og fiber, er det lite sannsynlig at det kan forårsake problemer.

Tilsatt sukker

Tilsatt sukker er de som ikke finnes naturlig i matvarer. Maisirup med høy fruktose i brød, rørsukker i yoghurt og honning i frokostblandinger, er alle eksempler på matvarer tilsatt sukker. Bearbeidet mat med tilsatt sukker har vanligvis mer sukker enn hele, ubearbeidede matvarer og har en tendens til å være lavere i næringsverdien.

Det er anbefalt å begrense inntaket av tilsatt sukker til bare 100 kalorier per dag eller 6 ts hvis du er en kvinne, og 150 kalorier eller 9 ts hvis du er en mann.

Ernæringsmessige fordeler med bananer

Sukkeret i bananer gir deg en rekke næringsmessige fordeler, samt vitaminer. I en middels stor banan får du mer enn 3 gram fiber, 10 prosent av den daglige anbefalte verdien for et kosthold på 2000 kalorier. Fiber hjelper med riktig fordøyelse og kan senke kolesterolet. En middels stor banan gir også 10 mg C-vitamin, en antioksidant som er kritisk for vevsreparasjon og immunitet, samt vitamin B6, for energiproduksjon og metabolisme, og folat, for sunne blodceller og forebygging av nevrale rørsdefekter i et voksende fosteret. Bananer er også en mat med høyt kaliumnivå, med mer enn 420 milligram i middels stor banan – nesten 10 prosent av den daglige anbefalte behovet. Kalium hjelper deg med å holde mineraler og væsker balansert, og fremmer en regelmessig hjerterytme og muskelfunksjon. Bananer inneholder også magnesium, mangan og små mengder jern, som alle er nødvendige for biologiske, grunnleggende funksjoner.

Relaterte artikler:

Næringsinnhold banan

Karbohydrater i banan

Om forfatteren

Legg inn kommentar

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

BESTSELGERE!

HØSTKUPP!

INNSPURT!

20-50% RABATT!