Sukker abstinenser

0
479
Sukker abstinenser
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Folk ønsker kanskje å redusere sukkerinntaket for et sunnere liv. Det kan forårsake noen ubehagelige, men midlertidige abstinenser.

Sukker abstinenser

Mindre enn 5 prosent av en persons daglige kaloriinntak bør komme fra tilsatt sukker. Imidlertid forbrukte menn og kvinner i gjennomsnittlig 13% av sine daglige kalorier i form av tilsatt sukker. At du spiser eller drikker for mye tilsatt sukker regelmessig, kan ha skadelige helseeffekte:

  • overvekt og fedme
  • økt risiko for diabetes og hjertesykdom
  • utmattelse
  • kviser

I denne artikkelen undersøker vi symptomene på sukkeruttak, behandlinger og tips for å kutte ut sukker på en trygg måte.

Symptomer

Hodepine er en vanlig bivirkning i begynnelsen av en sukker detox. Mennesker kan oppleve ubehagelige symptomer når de opprinnelig kuttet sukker fra dietten. Disse kan omfatte:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


  • abstinenser etter søt eller kaloririk mat
  • hodepine
  • lite energi
  • muskelsmerter
  • kvalme
  • oppblåsthet
  • magekramper
  • irritabilitet eller angst
  • føler deg ned eller deprimert

Disse symptomene er vanligvis milde og midlertidige. De bør avta uten behandling, etter at kroppen tilpasser seg lavere sukkerinntak.

Abstinenser

Mange vitenskapelige studier har funnet bevis som tyder på at sukker gir fysiologiske og atferdsmessige effekter, likt de som er forårsaket av vanedannende medisiner. Når folk drastisk reduserer sukkerinntaket, kan de oppleve abstinenssymptomer, som hodepine, søtsug og humørsvingninger. Disse bør forsvinne i løpet av noen dager eller uker.

Behandling

Mange av symptomene assosiert med sukkerdetoks oppstår som et resultat av svingende blodsukkernivå. Når en person spiser sukker, bryter kroppen det ned til glukose, som cellene bruker til energi. I de fleste tilfeller gir sukker en økning i energi etterfulgt av en rask reduksjon i energi, eller et fall i blodsukkeret. Mennesker kan minimere skadevirkningene av sukker ved å regulere blodsukkeret. Å spise regelmessig og inkludere mer fiber i kostholdet kan bidra til å unngå topper og fall i blodsukkeret og redusere suget etter noe søtt.

Magnesium

Magnesiumrik mat kan bidra til å redusere symptomer på hodepine og migrene. Magnesium er et essensielt mineral som fremmer mange kroppslige funksjoner, for eksempel proteinsyntese og blodsukkerregulering. I følge funnene fra en systematisk gjennomgang fra 2016, viser personer med risiko for diabetes forbedret blodsukkernivå 2 timer etter å ha tatt magnesiumtilskudd. Anbefalte kostholdsinntak for magnesium varierer mellom 310 milligram (mg) til 420 mg per dag for voksne over 19 år.

Rike magnesiumkilder inkluderer:

  • spinat
  • peanøtter
  • svarte bønner
  • nøtter og frø
  • helkorn
  • melk
  • fjærfe
  • storfekjøtt

Folk kan minimere symptomer på sukkeruttak med følgende livsstiltips:

  • å spise protein for å kontrollere appetitten og redusere sug
  • drikke nok vann for å forhindre dehydrering, noe som kan føre til ny hodepine eller verre eksisterende hodepine
  • trene regelmessig for å frigjøre endorfiner og regulere blodsukkernivået

Tips for å kutte ut sukker på en trygg måte

Glukose er den primære og foretrukne drivstoffkilden for hjernen og kroppen. Imidlertid kan mange ha fordel av å redusere tilsatt sukker ved å velge frukt og grønnsaker, som gir vitaminer, mineraler, fiber og naturlig forekommende sukker for energi. Inkludert fibrøse, komplekse karbohydrater kan bidra til å redusere sug og minimere sukkeruttaket.

Folk kan øke sjansene for suksess, redusere sug og minimere sukkeruttakssymptomer ved å bruke følgende tips:

Unngå følgende matvarer og drikke:

  • Sukkersøtede drikker: Brus, fruktjuice og energidrikke er det første du bør kutte ut
  • Godteri: Disse matvarene inneholder store mengder tilsatt sukker. Prøv å erstatte dem med frisk frukt.
  • Bakevarer: Kaker, kaker og til og med visse typer brød inneholder tilsatt sukker. Unngå disse raffinerte karbohydratene så mye som mulig.
  • Mat med lite fett: Mat som er annonsert med lite fett, inneholder ofte tilsatt sukker for å oppveie det manglende fettet.

Bli kvitt søtsuget:

  • Spis mer protein: Dyre- og plantebaserte proteinkilder kan bidra til å regulere appetitten, ifølge en studie fra 2014.
  • Spis frisk frukt: Folk som opplever intense abstinenser, kan tilfredsstille søtsuget med et stykke frisk frukt. I motsetning til godteri og småkaker, inneholder frukt naturlig sukker og fiber.
  • Få nok søvn: Mangel på søvn kan føre til sug etter usunn mat, ifølge en studie fra 2018.
  • Slapp av og unngå stress: Funnene fra denne 2015-studien tyder på at kronisk stress kan bidra til søtsug og usunn mat.

Relaterte artikler:

Hvordan kutte ut sukker i kostholdet

Hvorfor kutte ut sukker

Annonse fra X-LIFE