Styrketrening med strikk

0
61
Styrketrening med strikk
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når du ser på en liten jalapeño-pepper, er det vanskelig å forestille seg hva den inneholder før du legger den i munnen. Mye av det samme gjelder for styrketrening med strikk.

Det er vanskelig å se på en strikk eller motstandsbånd ved siden av en stor manual og tro det, men strikk eller motstandsbånd er et flott styrketreningsverktøy. De kan være små og beskjedne, men kraften de har i seg kan gi deg økt styrke. Bare én strikk kan brukes til å styrke alle større muskelgrupper.

Fordeler med styrketrening med strikk

Du finner mange grunner til å kjøpe og bruke strikk når du trener styrke.

  • Allsidighet: Mens manualer gir deg et tungt løft, og vektmaskiner er stabile og enkle å bruke, har de ikke allsidigheten til strikk og motstandsbånd. Du kan begynne å utføre knebøy med strikk og umiddelbart legge til en biceps curl i farten. Eller du kan enkelt ta et motstandsbånd og legge til en overheadpress. Mulighetene er nærmest uendelige.
  • Muskelrekruttering: På grunn av den store allsidigheten til motstandsbånd er de også mer effektive. En biceps curl med en manual er en fast bevegelse, og musklene som brukes er forutsigbare. Legg til ustabiliteten i båndet, og muskelfibre over armene og skuldrene slår inn for å holde båndet stabilt
  • Rimelig: Motstandsbånd er relativt billige, selv de av best kvalitet. Du kan kjøpe flere bånd og strikker med varierende motstandsnivåer og likevel holde kostnadene lave.
  • Praktisk: Å legge en tredemølle bort når folk kommer på besøk er tungvint. Å flytte manualer under sengen blir et problem. Dette er ikke tilfelle med motstandsbånd og strikker. De er små, lette og fleksible, og de kan ryddes unna hvor som helst – inkludert i vesken eller treningsbagen. Ta dem med til kontoret eller legg dem i en koffert når du er ute og reiser.

En av de viktigste fordelene ved å bruke strikk når du trener styrke er å øke og styrke naturlige bevegelsesmønstre som brukes i daglige aktiviteter, for eksempel å følge en golfsving, kaste en ball, løfte noe høyt eller til og med åpne en dør.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvordan velge riktig motstandsnivå på strikker

Hvilken motstand er riktig for deg? Det første du må huske på er at du ikke kan sammenligne et motstandsbånd med en manual. En bestemt strikk er ikke lik en bestemt størrelse.

Når du løfter vekter, spiller tyngdekraften en stor rolle. Du får mer motstand når du jobber mot tyngdekraften, men tyngdekraften det lettere å senke vekten. Imidlertid kjemper du ikke mot tyngdekraften når du bruker strikker. I stedet gir båndet deg motstand i begge retninger. Evnen til å bevege seg fritt når du bruker strikker, lar deg etterligne og gjenskape hverdagsbevegelser.

For å bestemme riktig strikk å bruke: Du bør nå moderat til maksimal muskeltretthet mellom 20 og 30 repetisjoner. Hvis det valgte båndet ditt er for enkelt, vet du det. Hvis det er for vanskelig, vil du ikke kunne fullføre repetisjonene.

For å trene styrke, gjør færre repetisjoner med mer motstand. For utholdenhet, gjør flere repetisjoner med mindre motstand. Ulike muskler har forskjellige styrke, så det kan være lurt å kjøpe i hvert fall to forskjellige motstandsnivåer rett utenfor.

Relaterte artikler:

Triceps øvelser uten utstyr

Trening uten vekter

Annonse fra X-LIFE