Styrketrening med egen kroppsvekt

0
135
Styrketrening med egen kroppsvekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Styrketrening der du bruker kroppsvekten som motstand, kan være en effektiv trening og et godt tillegg til treningsprogrammet ditt.

Styrketrening med egen kroppsvekt kan være like effektiv som trening med frie vekter eller vektmaskiner. Det er anbefalt at du får minst 150 minutter med moderat aerob aktivitet eller 75 minutter med intens aerob aktivitet i uken, eller en kombinasjon av disse. I tillegg bør du ha som mål å inkludere styrketreningsøvelser for alle større muskelgrupper i en treningsrutine minst to ganger i uken.

For å bruke kroppsvekten din i styrketreningsøvelser, prøv øvelser som:

  • Knebøy
    Utfall
    Situps
  • Pushups
    Armhevninger
    Pullups
    Planke
    Step-ups

Hold bevegelsene jevne og kontrollerte. Når du enkelt kan gjøre en øvelse i ett sett med 12 til 15 repetisjoner, kan du prøve alternative former for øvelsen for å få mer motstand eller utfordring. For eksempel kan du begynne å gjøre en vegg pushup, hvis en klassisk pushup er vanskelig. For enda mer utfordring, prøv en modifisert pushup. En modifisert pushup ligner på en klassisk pushup, men du holder knærne på bakken under øvelsen. Når du komfortabelt kan gjøre en modifisert pushup, kan du prøve å gjøre en klassisk pushup.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Du kan utføre mange forskjellige typer kroppsvektøvelser for å utfordre alle de store muskelgruppene. Og du kan gjøre kroppsvektøvelser hvor som helst, uten å bruke ekstra utstyr, og uten ekstra kostnader for deg. Men husk å bruke riktig teknikk gjennom hver øvelse for å få mest mulig utbytte og unngå skade. Ta minst en fridag mellom hver spesifikke muskelgruppe du trener, for å gi musklene tid til å komme seg.

Relaterte artikler:

Trene overkropp hjemme

Styrketrening for vektnedgang

Annonse fra MILRAB