20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Styrketrening hjemme

Styrketrening er en av de fire typer trening sammen med utholdenhet, balanse og fleksibilitet. Lær mer om styrketrening og hvordan gjennomføre det.

Ideelt sett ville alle fire typer trening være inkludert i en sunn treningsrutine, og det er gitt retningslinjer for utholdenhet og styrketrening som er enkle å følge i sine anbefalinger for fysisk aktivitet hos voksne. Du trenger ikke å utføre alle typer trening hver dag, men variasjon hjelper å holde kroppen i form og sunn, og gjøre treningen mer motiverende.

Det er anbefalt å gjennomføre styrketrening minst to ganger i uken, og du må ikke på et treningsstudio eller kjøpe masse dyrt utstyr til styrketrening hjemme. Å gjennomføre styrketrening med kroppen som belastning, kan gi deg den beste styrketreningen, og samtidig redusere risikoen for skader. Det er i tillegg både tids- og kostnadsbesparende å utføre styrketrening hjemme.

Styrking av musklene gir deg muligheten til å utføre hverdagslige aktiviteter og hjelper deg med å beskytte kroppen din mot skade. Sterkere muskler fører også til en økning i stoffskiftet, noe som betyr at du vil forbrenne flere kalorier selv når kroppen er i ro.

Ikke bekymre deg – vi snakker ikke om profesjonell kroppsbygging. Fokus er på enkle, vektbærende øvelser som bruker frie vekter, maskiner eller kroppens som motstand. Du kan gjøre disse treningsøktene atskilt fra aerob trening eller legge motstandstrening til en eksisterende treningsøkt. Velg tid og type aktivitet som passer for deg.

Et godt balansert styrketreningsprogram gir følgende fordeler:

  • Økt styrke i bein, muskler og bindevev (sener og leddbånd)
  • Lavere risiko for skade
  • Økt muskelmasse, noe som gjør det lettere for kroppen din å forbrenne kalorier og dermed opprettholde en sunn vekt
  • Bedre livskvalitet

Det kan være lurt å konsultere en sertifisert treningsekspert for å lære seg riktig teknikk før du begynner på et styrketreningsprogram. Ett sett med åtte til femten repetisjoner, som arbeider med musklene til utmattelsespunktet, er vanligvis tilstrekkelig for hver muskelgruppe. Målet er å trene hver muskelgruppe minst to ganger per uke, med minimum to dager med hvile mellom treningsøktene. Styrketrening oftere, eller å legge til flere sett kan føre til litt større gevinster, men den ekstra fordelen er kanskje ikke verdt ekstra tid og krefter – for ikke å nevne den ekstra risikoen for skade.

Relaterte artikler:

Hvorfor styrketrening

Gode styrkeøvelser

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE