Styrketrening for vektnedgang

Når du tenker på trening for vektnedgang, er kanskje ikke styrketrening det du tenker først på, men styrketrening kan sammen med aerob trening få deg ned i vekt.

Selv om det absolutt er sant at cardio-treningsøktene får hjertet til å jobbe hardere, og som et resultat hjelper kroppen din å forbrenne kalorier, er styrketrening det som virkelig vil gi vekttapsmålene dine det ekstra løftet.

Hvis vekttap er et mål for deg, er det viktig å innlemme styrketrening i treningsrutinen. Det å bygge muskler er definitivt til fordel for dine vekttapsmål. Å ha mer muskler betyr at kroppen din forbrenner flere kalorier i hvile.

Relatert: Beste trening for å forbrenne fett

Styrketrening hjelper til med å bygge mager muskulatur

Aerob trening er faktisk den mest effektive for å miste vekt, men den er ikke den beste til å forbrenne fett og øke muskelmassen. Når du går ned i vekt kun gjennom aerob trening, er det normalt å miste muskler og fett. Og hvis styrketrening ikke er en del av planen din for å motvirke dette, kan du faktisk bremse stoffskiftet ditt ved å miste muskelmasse, i stedet for å øke det, noe som kan føre til vekttapplatåer.

Styrketrening er bedre for å bygge mye muskler enn kun å trene aerobt. Når du løfter vekter, overbelaster du muskelen, og det fungerer for å tilpasse seg for å kunne løfte mer vekt. Måten muskelen tilpasser seg på er å øke noe som kalles myofibrillær størrelse (muskelens kontraktile enheter). Motstandstrening stimulerer denne veksten, noe som fører til en økning i muskelmasse over tid. Og mens aerob trening også kan [stimulere denne prosessen], er denne økningen ikke like stor som den er med motstandstrening.

Relatert: Mest effektive mageøvelser

Mer muskler = høyere BMR (basal metabolsk rate)

Å ha mer muskelmasse betyr at kroppen din vil forbrenne flere kalorier i hvile. Å ha mer muskler øker metabolismen din hver dag, eller BMR (hvor mange kalorier kroppen din vil forbrenne bare for å holde seg i gang hvis du ikke gjorde noe annet enn å binge på Netflix hele dagen). Jo mer muskler har du jo flere kalorier du forbrenner gjennom dagen.

Styrketrening er viktig når du skal gå ned i vekt

Styrketrening er en viktig komponent i et vekttap- eller fettforbrenningsprogram, da det bidrar til å øke muskelmasse og dermed øke stoffskiftet. Når du øker stoffskiftet, vil kroppen din forbrenne flere kalorier selv når du hviler, og dette kan hjelpe deg med å miste fett og nå dine vekttapsmål. I tillegg hjelper styrketrening også med å øke beinmassen, forbedre holdningen og redusere risikoen for skader, og det kan også ha positive effekter på mental helse og velvære.

Om forfatteren