Styrketrening for jenter

0
20
Styrketrening for jenter
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Hvis du vil variere treningsrutinen din, bør du la tredemøllen få en pause og komme i gang med styrketrening. Lær mer om styrketrening for jenter.

Du vil fortsatt svette av kaloriene med den ekstra fordelen av at du toner muskulaturen på kroppen din. Styrketrening innebærer å bruke din egen kroppsvekt eller vekter, som manualer eller motstandsbånd, for å bygge muskelmasse, styrke og utholdenhet.

Styrketreningstips for nybegynnere

  • Start med en vekt som føles håndterbar. Bruk din vurdering (eller kontakt en personlig trener) for å finne ut hva som fungerer for deg. Hvis du sliter med repetisjon 2 av 10, er vekten for tung.
  • Få mest mulig ut av oppvarmingen. Du kan maksimere tiden din før trening ved å gjøre dynamiske tøyninger. Prøv også å få inn 5-10 minutter med lett kardio for å varme opp og heve pulsen.
  • Unngå å trene til utmattelse. Forskning tyder på at du bør avslutte settet like før du er utmattet, er mer effektivt. Dette gjelder spesielt for nybegynnere.

Hvor mye tid skal jeg bruke på styrketrening?

Du bør trene aktivt styrke minst to ganger per uke. Det er viktig å huske å engasjere alle de store muskelgruppene. Det inkluderer bein, hofter, kjerne, bryst, skuldre og armer. Når det gjelder hvor lenge, det er ingen spesifikk tid du skal trene på, men øvelsene bør utføres til du føler at det er vanskelig for deg å få til en ny repetisjon i. Muskelstyrken og utholdenheten vil gradvis øke over tid, men å gradvis legge til til mengden vekt og dagene du trener, vil resultere i enda sterkere muskler.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GJØR ET 

TRENINGSKUPP!

DU SPARER OPPTIL 40%

Styrketrening bein hjemme

Treningsprogram jenter

Annonse fra X-LIFE