Styrketrening for gravide

0
62
Styrketrening for gravide
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Selv om du om du bør tenke nøye igjennom hva du trener når du er gravid, kan du fremdeles delta i de fleste treningsaktiviteter.

Er det noen risiko med å trene mens jeg er gravid?

Faktisk er mange treningsaktiviteter som er utenfor grensene under graviditet (som terrengsykling eller slalåm), trening som du sannsynligvis ville ha vanskelig for å gjøre med en stor mage uansett. Når det er sagt, må du absolutt sørge for å få klarsignal fra legen din før du starter et treningsprogram under graviditet. Noen tilstander (som blant annet alvorlig anemi, placenta previa, inkompetent livmorhals og briste membraner) kan utelukke trening under graviditet.

Hva er den beste aerobe treningen jeg kan gjøre mens jeg er gravid?

Så lenge du får klarsignal fra legen din, kan du vurdere følgende aerob trening for å øke blodsirkulasjonen, tone muskulaturen og trene opp utholdenheten (som du vil være takknemlig for ved termin).

Svømming

Svømming og vannaerobics kan bare være den perfekte graviditetstreningen. Hvorfor? I vannet veier du mindre enn du gjør på land, så du vil føle deg lettere og mer smidig. En svømmetur i bassenget kan også lindre kvalme, isjiasmerter og oppblåste ankler. Og fordi babyen flyter sammen med deg, er svømming skånsomt mot løse ledd og leddbånd (kroppens naturlige respons på graviditetshormoner).

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Gå tur

Det er ingen enklere trening å passe inn i den travle timeplanen din enn å gå under graviditeten, og det er trening du kan fortsette helt frem til du har termin. Dessuten trenger du ikke noe spesialutstyr eller et treningsmedlemskap for å delta – bare noen gode joggesko.

Jogging

Vil du trene litt mer effektivt? Erfarne løpere kan holde seg på sporet under graviditet med legens ok. Hold deg til et jevnt terreng (eller en tredemølle) og overdriv det aldri (løse leddbånd og ledd under graviditeten kan gjøre jogging vanskeligere på knærne – og du er mer utsatt for skade).

Epileptisk trener og trappeklatrer

Både epileptiske trenere og trappeklatrere er effektive under graviditet. Justere hastighet, stigning og spenning til et nivå som er behagelig for deg. Husk at når graviditeten din utvikler seg, kan du ha det vanskeligere med motstand (lytt til kroppen din) og må du være fokusert for å unngå snubler.

Innendørs sykling

Hvis du har drevet med spinning eller ergometersykkel i minst seks måneder før graviditet, bør du kunne fortsette så lenge du reduserer treningen og har klarsignal fra lege. Innendørs sykling kan være god trening, da det lar deg tråkke i ditt eget tempo uten fare for å falle eller legge press på ankler og kneledd.

Relaterte artikler:

Trening for gravide

Trening av bekkenbunn

Annonse fra MILRAB