Styrkeøvelser med tåhev

0
101
Styrkeøvelser med tåhev

Styrkeøvelser med tåhev kan styrke muskulaturen i leggene og gjøre den mer fleksibel. Lær mer om hvordan du kan trene styrke med tåhev.

Tåhev for å styrke leggmuskulaturen

Musklene i leggen er involvert i det meste av aktivitetene du gjennomfører i løpet av den dag, ikke minst løping. Leggmuskulaturen stabiliserer hele kroppen, og det å trene for å styrke denne kan være lurt. Styrketrening på leggene kan også bidra til å forebygge skader og gjøre det enklere å løpe med riktig løpeteknikk. Tåhev kan du enkelt gjennomføre hjemme i et trappetrinn, eller i en ribbevegg hvis du har tilgang til det.

Hvordan trene styrke med tåhev

  • Still deg opp med tåballene i en ribbevegg eller på kanten av et trappetrinn. Hælen og resten av foten skal henge utenfor trinnet eller ribben. Gjør du dette i trapper, kan du støtte deg til gelenderet eller veggen. Står du i en ribbevegg, skal armene holdes i ribben, slik at det er 90 grader vinkel mellom over- og underarm.
  • Senk hælene sakte helt ned, for så å trekke hælene raskt opp igjen. Hold et sekund i begge posisjoner.
  • For mer belastning kan du ta et bein om gangen
  • Gjenta øvelsen i antall ønskede repetisjoner

Relaterte artikler:

Styrkeøvelser for legger

Styrkeøvelser med beinpress