Styrkeøvelser med rygghev

0
132
Styrkeøvelser med rygghev

Sist oppdatert

Lær hvordan du kan gjennomføre styrketrening med rygghev, for å styrke ryggmuskulaturen i nedre del av ryggen.

Hvordan gjennomføre styrkeøvelser med rygghev

Rygghev kan være en enkel og effektiv måte å styrke ryggmuskulaturen i nedre del av ryggen, rumpa og hamstrings (baksiden av lårene). Du kan utføre rygghev i apparat, men like gjerne liggende på en matte med forsiden av kroppen ned mot underlaget.

Rygghev uten apparat

Ligg på magen med strake armer fremover, foran hodet. Stramme setemuskulaturen og løft overkroppen og armene opp fra underlaget. Strekk deg så mye du kan. Deretter bøyer du albuene og trekker armene bakover langs med kroppen. Strekk armene frem igjen og senk kroppen sakte ned mot gulvet. Se fremover når du gjennomfører øvelsen, og prøv å slappe av mest mulig i nakke og skuldre.

Rygghev med apparat

Øvre del av lårene skal ligge på puten til apparatet, og plassere føttene i putene. Med strak kropp senker du deg ned mot underlaget, helt til du kjenner det stramme i musklene på baksiden av lårene. Løft overkroppen sakte tilbake, til kroppen er strak igjen.

Relaterte artikler:

Styrkeøvelser med spensthopp

Styrkeøvelser med tåhev