Styrkeøvelser med armhevinger

0
80
Styrkeøvelser med armhevinger

Lær mer om hvordan du kan trene opp styrke i armene og gjennomføre styrkeøvelser med armhevinger.

Styrkeøvelser på armer

Armhevinger kan være en god styrkeøvelse for armer, der du bruker muskulaturen i brystet, fremsiden av skuldrene, muskulaturen i overarmene (triceps) og kjernemuskulaturen. I og med at du skal holde kroppen strak eller rett ut, bruker du kjernemuskulaturen for å stabilisere når du tar armhevinger. Styrkeøvelsen gjennomføres uten utstyr med kroppen som belastning. Du kan også variere belastningen for å gjøre armhevingene tyngre eller lettere, eksempelvis ved å ta armhevinger med knærne i gulvet.

Øvelsen kan utføres nær sagt overalt uten noen form for utstyr. I tillegg kan den variereres i det uendelige for å gjøres tyngre eller lettere.

Hvordan utføre styrkeøvelse med armhevinger

  • Beina skal være litt fra hverandre med tærne i gulvet eller i bakken
  • Kroppen skal være strak fra hode, rumpe og helt ned til hælene. En vanlig feil når mange tar denne øvelsen er at rumpa stikker opp.
  • Se frem og ikke i gulvet når du tar armhevinger
  • Ha håndflatene i gulvet plassert under skuldrene
  • Bruk muskulaturen i rumpa og magen for å stabilisere når du tar armhevinger
  • Senk kroppen kontrollert ned mot gulvet, ved å bøye albuene til brystet er nesten nede i gulvet. Samme bevegelse tilbake til utgangsposisjonen.

Relaterte artikler:

Styrkeøvelser for løpere

Styrkeøvelser for legger