Styrke for løpere

0
104
Styrke for løpere
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!



For det første er det en ytelsesfordel med styrketrening for løpere. Styrketrening i underkroppen kan øke hvor mye kraft du klarer å overføre for hvert eneste steg.

Hva er så viktig med styrketrening for løpere?

For det første er det en ytelsesfordel med styrketrening for løpere. Styrketrening i underkroppen kan øke hvor mye kraft du klarer å overføre for hvert eneste skritt. En sterkere nedre halvdel kan også hjelpe deg å bruke den kraften raskere, at den øker kraften din. Med større kraft kan du drive deg lenger for hvert steg, og dermed dekke lenger avstand på kortere tid. Du kan med andre ord løpe raskere.

Styrketrening for løpere som inkluderer overkropp og kjernebevegelser, hjelper deg med å forbedre kroppsholdning og løpeteknikk. En sterk kjerne forbedrer din generelle stabilitet, noe som kan hjelpe deg med å bedre kontrollere bevegelsene dine. Som et resultat er det mindre sannsynlig at du gjør bevegelser som å rotere overkroppen eller slå med armene dine når du begynner å bli sliten, feil som kan koste deg alvorlig energi – som kan hjelpe deg å løpe mer komfortabelt lenger. I tillegg gir en sterk kjerne de andre musklene dine et sterkt fundament for å hjelpe dem med å jobbe med full kapasitet. Regelmessig styrketrening kan også forbedre mobiliteten din. Løpere trenger god bevegelighet, spesielt i hofter, ankler og brystrygg [øvre del av ryggen] for å løpe jevnt og effektivt.

En annen grunn til styrketrening? Det kan hjelpe deg med å trene bevegelsesmønstre som kroppen din ikke er i stand til å øve mens du løper. Løping er en veldig repeterende bevegelse som er fokusert i bare én retning – rett frem – noe som betyr at den ikke kondisjonerer kroppen din for laterale (side-til-side) bevegelser. Men uunngåelig må du til tider bevege deg sideveis, enten det er å unnvike en sølepytt eller i disse dager en fotgjenger for å tillate sosial distansering. Hvis kroppen din ikke er betinget av å bevege seg på denne måten, kan du være sårbar for skader når du prøver å gjøre det. Å gjøre styrketrening som inkluderer laterale øvelser, kan bidra til å fylle dette gapet, sier Sifuentes.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


En siste fordel med styrketrening for løpere: Det kan bidra til å korrigere ubalanser i muskelstyrke eller mobilitet som de fleste løpere har til en viss grad. Du vil kanskje legge merke til at den ene siden av kroppen din har en tendens til å være strammere, svakere eller oppleve mer smerter og stikk enn den andre. Hvis det er tilfelle, kan andre områder av kroppen din komme inn for å kompensere for den ubalansen, som deretter setter de kompenserende musklene i fare for å ta på seg for mye arbeid. For eksempel, hvis gluten er svake, kan korsryggen og hamstrings ta for mye av det arbeidet.

Overbelastningsskader er så vanlige i løping bare på grunn av bevegelsen som gjentar seg, at vi virkelig ønsker å unngå at et område overarbeides. Å gjøre ensidig styrketrening (for eksempel øvelser med ett bein) kan hjelpe deg med å identifisere og korrigere disse ubalansene.

Relaterte artikler:

Løping og styrketrening

Tung styrketrening for løpere

Annonse fra MILRAB