Styrke eller kondisjon først

0
53
Styrke eller kondisjon først
Foto: Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Trene styrke og deretter løpe. Eller er det omvendt? Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge du trener styrke og kondisjon, eller er det irrelevant når det gjelder treningssuksess?

Som så ofte er det ikke noe enkelt ja eller nei-svar. Alt avhenger av hva som er målet ditt med treningen.

Du vil gå ned i vekt

Det anbefales ofte å trene styrketrening før utholdenhet for å tømme karbohydratlagrene. Ideen er å tvinge kroppen din til å hente sin energi først og fremst fra fett i stedet for karbohydrater. Problemet med denne strategien er imidlertid at du ikke kan fullføre et langdistanseløp med høy intensitet på tomme karbohydratlagre. Selv om det er sant at en mye høyere prosentandel fett forbrennes for energi, er kaloriforbrenningen derimot relativt lav på grunn av den lave intensiteten på treningen.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, er en negativ energibalanse nøkkelen; Hvis du forbrenner mer kalorier enn du spiser, vil du gå ned i vekt. Til slutt, det som betyr noe er hvor mange kalorier du totalt forbrenner gjennom treningen. Fordele treningsøktene dine over flere dager. På den måten kan du trene med høy intensitet og forbrenne mye kalorier, og samtidig gi kroppen din den tiden den trenger for å komme seg ordentlig før neste treningsøkt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Du vil bygge muskler og forbedre maksimal styrke

Hvis målet ditt er å bygge muskler og / eller øke maksimal styrke, bør du absolutt gjennomføre styrkeøkten før utholdenhetstreningen. Du bør aldri prøve en effektiv styrketreningsøkt når musklene dine allerede er trette. Du kan ikke trene med den intensiteten som er nødvendig for å gi en ideell treningsstimulans.

Siden du noen ganger vil løfte veldig tunge vekter for maksimal styrketrening, øker trette muskler risikoen for skade. Hvis du tretter ut musklene dine på forhånd, vil koordinasjon og teknikk lide, og de stabiliserende musklene svekkes.

Etter styrkeøkten din er det sannsynligvis ikke en god ide å gjennomføre utholdenhetstrening. Dette kan forstyrre muskelbyggingsprosessen. Kroppen din trenger mye reparere for å reparere og gjenoppbygge muskelvev.

Hvis målet er å bli bedre til å løpe

Hvis målet ditt er å forbedre utholdenheten din, så løp før styrketreningen. For å produsere en effektiv treningsstimulans, bør musklene dine hvile før lange og / eller intensive løp økter. Trette muskler før du løper påvirker din bevegelsesøkonomi og løpeteknikk negativt. Dette kan føre til belastnings- og overbelastningsskader i ledd og muskler. Når du føler at du bare må løpe etter en styrketrening, så sørg for å gjøre løpeturen kort og intensiteten lav.

Du vil bli i bedre form

I dette tilfellet kan du i utgangspunktet trene kondisjonstrening og styrketrening i hvilken rekkefølge du vil. Men du bør fortsatt definere et spesifikt treningsmål for hver økt. På den måten kan du få mest mulig ut av treningen.

Relaterte artikler:

Kardiovaskulær kondisjon

Hva er kondisjon

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!