Stressrelatert utmattelse

0
359
Stressrelatert utmattelse
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Stressrelatert utmattelse kan være en følelse av manglende motivasjon og energi. Lær mer om årsaker til stressrelatert utmattelse.

Hva er stressrelatert utmattelse?

Utmattelse er annerledes enn å være sliten eller føle seg døsig. Vi føler oss vanligvis slitne eller døsige på slutten av dagen, når kroppen vår trenger søvn for å forynge. Selv om du kan føle deg trøtt eller døsig som et resultat av tretthet, er utmattelse en kronisk følelse av manglende motivasjon eller energi. Å forstå forskjellen mellom fysisk og stressrelatert utmattelse hjelper deg å vite om du bør snakke med legen din. Fysisk utmattelse er et resultatet av noe vi gjorde og blir borte etter at du har tatt deg tid til å sove eller hvile. Hvis du føler deg sliten og hviler og fremdeles er sliten eller utmattet, kan du lide av stressrelatert utmattelse.

Symptomer på stressrelatert utmattelse

Mens de viktigste symptomene på utmattelse er en generell tretthetsfølelse, eller å være trøtt eller døsig, er stressrelatert utmattelse vanligvis ledsaget av andre symptomer:

  • Ømme eller verkende muskler, eller følelse av muskelsvakhet
  • Hodepine
  • Moodiness, irritabilitet eller lett irritert
  • Svimmelhet og tåkesyn
  • Tap av Appetit
  • Vansker med korttidsminne
  • Manglende evne til å konsentrere seg eller fokusere på oppgaver
  • Bremsede reflekser eller vanskeligheter med å ta avgjørelser
  • Føles som om handlingene dine er ubrukelige eller at du ikke kan endre situasjonen din
  • Mangel på motivasjon

Når stresset gjør det utmattet ofte, føler du deg ofte alene og isolert. Du kan ha følelse av at du ønsker å gjemme deg, eller ikke ønske å stå opp av senga om morgenen. Å leve med kronisk stress påvirker ofte alt som skjer i livet ditt, slik at du føler deg ensom og utilstrekkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Hva du kan gjøre

Det er flere måter du kan bidra til å lindre stressrelatert utmattelse.

  • For det første er det viktig å identifisere kildene til stresset, og ta grep for å løse disse problemene. Hvis jobben din forårsaker stress, kan det være på tide å lete etter en ny jobb eller ta deg fri fra jobben for å ta en ferie og slappe av. Hvis forholdet ditt forårsaker stress, kan det være lurt å vurdere ekteskapsrådgivning, for å hjelpe deg med å jobbe med ekteskapet ditt. Hvis du ikke er sikker på hvorfor du føler deg stresset hele tiden, eller hvis du ikke klarer å løse disse problemene på egen hånd, kan det være en fordel å snakke med en terapeut.
  • Bruk avslapningsteknikker hver dag. Yoga eller meditasjon har vist seg å være nyttig for å redusere de generelle følelsene av stress. Å ta 15 minutter hver dag for å slappe av og ta vare på deg, kan hjelpe deg med å føle deg bedre gjennom dagen.
  • Legg trening inn i din daglige rutine. Regelmessig trening har vist seg å øke følelsen av velvære og redusere symptomer på angst og depresjon.
  • Sov og spis riktig. Når du er stresset, er det vanskelig å sove. Det er ikke sikkert at du kan sovne, eller du kan våkne flere ganger om natten. Likevel er det viktig å legge seg til samme tid hver kveld og å stå opp til samme tid hver morgen. Sørg for å spise et sunt og balansert kosthold hver dag. De riktige næringsstoffene er viktige for å hjelpe deg med å føle deg bedre.

Hvis følelser av kronisk stress og utmattelse ikke forsvinner, må du kontakte legen din. Han eller hun vil kanskje gjennomføre noen tester for å sikre at symptomene dine ikke er forårsaket av en fysisk sykdom.

Relaterte artikler:

Får ikke sove stress

Høyt kolesterol og stress

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!