Streng ketose diett

0
165
Streng ketose diett

En ketose diett er et kosthold med lite karbohydrater, moderat med proteiner og mye fett. Lær mer om streng ketosediett.

Hva er et keto-kosthold?

Keto-kostholdet har veldig lite karbohydrater og mer fett, og ligner på mange måter andre lavkarbodietter. Lær mer om ketosedietten.

Streng ketose diett

Mens du spiser langt færre karbohydrater på en keto-diett, opprettholder du moderate nivåer av proteininntak og kan øke fettinntaket. Reduksjonen i karboinntaket setter kroppen din i en metabolsk tilstand kalt ketose, der fett fra kostholdet ditt og kroppen, blir brent for energi.

Hva «keto» betyr

«Keto» i et ketogent kosthold kommer fra at det lar kroppen produsere små drivstoffmolekyler kalt «ketoner.» Dette er en alternativ drivstoffkilde for kroppen, brukt når det er mangel på blodsukker (glukose). Når du spiser veldig få karbohydrater eller veldig få kalorier, produserer leveren ketoner fra fett. Disse ketonene fungerer da som en drivstoffkilde i hele kroppen, spesielt for hjernen. Hjernen er et sultent organ som bruker mye energi hver dag. Den kan bare gå på glukose, eller ketoner.

I et ketogent kosthold bytter hele kroppen sin drivstofftilførsel fra glukose, til å gå mest på fett og forbrenne fett. Når insulinnivået blir veldig lavt, kan fettforbrenningen øke dramatisk. Det blir lettere å få tilgang til fettlagrene dine for å forbrenne dem. Dette er flott hvis du prøver å gå ned i vekt, men det kan også være andre, mindre åpenbare fordeler, for eksempel mindre sult og en jevn tilførsel av energi (uten svingningene i blodsukkeret vi kan få fra måltider med høyt karbohydratinnhold). Dette kan hjelpe deg med å holde deg mer våken og fokusert. Når kroppen produserer ketoner, går den inn i en metabolsk tilstand kalt ketose. Den raskeste måten å komme dit på er ved å faste – ikke spise noe – men ingen kan faste for alltid. En keto-diett resulterer også i ketose, og kan spises på ubestemt tid. Det har mange av fordelene ved å faste – inkludert vekttap – uten å måtte faste på lang sikt.

Hvem skal ikke ha et ketogent kosthold?

Det er kontroverser og myter om et keto-kosthold, men for de fleste ser det ut til å være veldig trygt. Tre grupper krever imidlertid ofte spesiell vurdering:

  • Når du tar medisiner for diabetes
  • Når du tar du medisiner mot høyt blodtrykk
  • Når du ammer

Hva du kan spise på en keto-diett

Her er typiske matvarer du kan glede deg over på et ketogent kosthold. Naturlig fett (smør, olivenolje), kjøtt, fisk og sjømat, egg, ost, grønnsaker som vokser over bakken.  

Hva er det viktigste å gjøre for å oppnå ketose? Unngå å spise for mange karbohydrater. Du må sannsynligvis holde inntaket av karbohydrater under 50 gram per dag med netto karbohydrater, ideelt sett under 20 gram. Jo færre karbohydrater, desto mer effektivt ser det ut til å være for å nå ketose, gå ned i vekt eller forbedre diabetes type 2. Å telle karbohydrater kan være nyttig i begynnelsen. Men hvis du holder deg til anbefalte matvarer og oppskrifter, kan du forbli keto selv uten å telle karbohydrater.

Mat du bør prøve å unngå

Her er hva du bør unngå på en keto-diett. Mat som inneholder mye karbohydrater, både sukkerholdig og stivelsesholdig. Dette inkluderer stivelsesholdig mat som brød, pasta, ris og poteter. Disse matvarene inneholder veldig mye karbohydrater. Matvarer som skal unngås på ketogent kosthold kan være brød, pasta, ris, poteter, frukt, øl, brus, juice og godteri. Unngå også prosesserte matvarer. Du bør også unngå kostholdsprodukter med lite fett. Et keto-kosthold bør være moderat proteinrikt og vil være høyere i fettinnhold, siden fett gir energien du ikke lenger får fra karbohydrat. Produkter med lite fett gir vanligvis for mange karbohydrater og ikke nok drivstoff fra protein og fett.

Hva du skal drikke

Hva kan du drikke på et ketogent kosthold? Vann er den perfekte drikken, og kaffe eller te går også bra. Bruk ikke søtstoffer, spesielt sukker. Litt melk eller fløte i kaffen eller teen din er greit, men pass på at karbohydratene kan legge til seg hvis du drikker flere kopper om dagen (og unngå å bruke kaffetrakter).

Relaterte artikler:

Hvordan vet man at man er i ketose

Hvor lang tid tar det å komme i ketose

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her