Strekk i leggen under løping

0
404
Strekk i leggen under løping


HØSTSALG!



Hvis du løper, er det sannsynlig at du har opplevd en treningsrelatert skade. Lær mer om strekkskader i leggen når du trener løping.

Strekkskader i leggen

En overbelastning skjer når du skader en muskel eller en sene, i dette tilfellet leggen eller underbenet. Avhengig av alvorlighetsgraden på skaden, kan en lege eller fysioterapeut anbefale fullstendig hvile med noen milde tøyeøvelser når smertene avtar. Men hvis du er vant til å løpe, lurer du kanskje på om du kan gjennomføre annen trening når du har strekk i leggen.

Rett etter at skaden oppstår, er det viktig å gjennomføre tiltak for å begrense skaden:

  • Hvile: Etter at belastningen oppstår, må du stoppe fysisk aktivitet og hvile den strekte leggmuskelen. Fortsett å gå og stå hvis smertene ikke er alvorlige. Hvis smertene er alvorlige, kan det hende du må bruke krykker.
  • Is: Legg is på leggmuskelen for å redusere hevelsen. Forsøk å gjøre dette så snart som mulig etter skaden har inntruffet. Fortsett i 20 minutter, tre ganger om dagen, i 48 til 72 timer.
  • Kompresjon: For å redusere hevelsen, kan du legge en elastisk bandasje på leggmuskelen.
  • Legg beinet høyt: I løpet av de første dagene, sørg for å støtte benet opp på en pute når du legger is på leggmuskelen.

Trening med strekk i leggen

Du bør begynne å tøye leggen etter den akutte fasen av skaden, og når det meste av smertene er borte. Du kan gjennomføre tøyeøvelser på leggen, som en del av rehabiliteringen. Tåhev i trappetrinn kan fungere som styrketrening når du har strekk i leggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Når du kan gjenoppta regelmessig aktivitet, avgjør du i samråd med legen din, når styrken i leggen er tilnærmet normal. Hvor lang tid det tar, avhenger av alvorlighetsgraden på skaden, og hvor raskt den heler, men du må regne med at det tar et par måneder.

Forebygging av skader

Oppvarming, nedkjøling og tøyning tre viktige faktorer for å forebygge leggskader. Du bør også vurdere å unngå intens aktivitet eller idrett som kroppen din ikke er klar for.

Relaterte artikler:

10 tips for å forebygge skader ved løping

Trening som kan forebygge skader

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!