Strategi for å løpe Bergen City Marathon

0
17
Strategi for å løpe Bergen City Marathon

Maraton er langt, og når du i tillegg skal løpe i en krevende løype under Bergen City Marathon, bør du ha en strategi for gjennomføring av løpet. Vi lærer deg hvordan!

Bergen City Marathon

Når du skal løpe Bergen City Marathon, vil det kreve både kreve hurtighet for å holde god fart i de flate partiene, og styrke når du skal klatre i de krevende stigningene opp mot det høyeste punktet i maratonløypa. 122 høydemeter høres kanskje ikke så ille ut, men i et maraton vil det kreve sitt. Når du gjennomført treningen som skal og står på startstreken i Bergen City Marathon, bør du ha strategien klar for hvordan du skal disponere kreftene. De skal holde i 42195 meter, og da må du løpe smart.

Ta det rolig i starten Bergen City Marathon

Når starten går i Bergen City Marathon, er det mange løpere som åpner i et for hardt tempo. Det er ikke sikkert det føles slik, fordi formen er god og det går lett den første halvdelen av løpet. Det er bare det at du skal løpe 2 runder! Å åpne i for høyt tempo er en klassisk feil mange mosjonister gjør når de skal løpe maraton, og det gjelder både nybegynnere og mer erfarne maratonløpere. Selv om du åpner i et tempo du vet du greier å holde, greier du ikke å holde det gjennom hele løpet, og du risikerer å får det fryktelig tøft de siste 10-12 siste kilometerne av Bergen City Marathon. For å unngå at en for rask start på maraton skal ødelegge løpet ditt, bør du løpe de 4-5 første kilometerne i et tempo som er 15-20 sekunder saktere enn det du er god for. Det du «taper» på disse kilometerne, vil du ta igjen i full monn mot slutten av løpet. Det kan godt hende du sparer flere minutter mot slutten ved å velge denne strategien.

Hold igjen i motbakkene når du løper Bergen City Marathon

Å holde igjen i motbakkene er annen strategi som gjør at du kan holde helt inn når du skal løpe Bergen City Marathon. Å gå «all in» på første runde av maraton når du skal forsere bakkene opp mot toppunktet vil mest sannsynlig straffe seg. Husk at du skal forsere den tøffe bakken en gang til når du har løpt 24-25 kilometer! Dette er ikke Stoltzekleiva opp, der du er i mål på toppen! Å velge en strategi der du holder igjen i motbakkene, også på runde 2, vil gjøre at du har mer å gå på den siste mila, der du virkelig trenger kreftene. Prøv å finne et tempo i motbakkene der du ikke bruker alt for mye energi, og øke heller tempo litt i partier der det flater ut. Finn en rygg du kan løpe på som holder noenlunde tempoet du skal holde. Det kan være nyttig drahjelp i motbakkene.

Spar sekunder i unnabakkene i Bergen City Marathon

Det kan være mye å spare på å løpe med god teknikk i nedoverbakkene av Bergen City Marathon. Å løpe i nedoverbakker bør derfor være en del av treningsprogrammet ditt for Bergen City Marathon. Å ha god teknikk når du har løpt i nærmere 30 kilometer kan være lettere sagt enn gjort. Det kan være krevende å rulle på føttene når beina begynner å bli stive som stokker. Du må prøve å gjøre det likevel, og å øve på å løpe i nedoverbakker mot slutten av langturer, kan være effektiv trening i så måte. Å løpe effektivt i unnabakkene, kan derfor være en smart strategi når du skal løpe Bergen City Marathon.

Andre strategier når du skal løpe Bergen City Marathon

Andre viktige strategier når du skal løpe Bergen City Marathon, er å tilpasse tempoet etter temperatur. Det vil vanligvis ikke være et problem når du løper maraton på Vestlandet i april, men likevel. Vind kan være en utfordring, og det vil være viktig å ta det rolig når du har vinden i mot. Sørg for å få i deg nok drikke på hver drikkestasjon. Å gå tom mot slutten kan være uutholdelig, i tillegg til muskelsmertene bein og kroppen ellers. Å finne noen å løpe med som holder noenlunde samme tempo, kan gjøre løpet ditt lettere. Krisemaksimere. Prøv å være mentalt forberedt på alle mulig scenerioer når du skal løpe Bergen City Marathon. Det kan gjøre det enklere å takle ting når de først oppstår.

Relaterte artikler:

Løypeprofil Bergen City Marathon