Strategi for 5 km løp

0
960
Strategi for 5 km løp
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Strategi for 5 km løp. Lær mer om hvordan du kan legge opp en løpsstrategi for 5 km, for at du skal løpe din raskeste 5 km.

Løpsstrategi for 5 km

Selv om 5 km er en relativt kort distanse å løpe, er det likevel en krevende øvelse å gjennomføre distansen på raskest mulig tid. Ofte når du løper denne type distanser, ligger du på anaerob terskel, og det kan være en hårfin balansegang å ikke gå over denne grensen slik at du blir stokk stiv i beina. For å unngå dette må du planlegge med hvilken intensitet og fart du skal ha i de forskjellige fasene av løpet, slik at du får ut alt og løper din beste 5 km.

SpurtPace

Strategi for å løpe 5 km på 21 minutter

Hvis du har en fart inne som gjør at du kan løpe 5 km på 21 minutter, tilsvarer det en gjennomsnittlig fart på 4:12 per minutt eller 14,29 km/h. Du bør ha som mål åpne i et roligere tempo de to første kilometerne, og løpe disse progressivt raskere. Du kan løpe den første kilometeren på 4:22, den andre kilometeren på 4:17, den tredje på 4:12, den fjerde på 4:07 og den siste på 4:02. Bruker du denne strategien løper du akkurat på 21 minutter, og løper progressivt gjennom hele løpet ved at du øker farten gradvis gjennom hele løpet.

Strategi for 5 km løp

Alt for mange løpere åpner alt for hardt når de løper 5 km. Det er ikke så rart, fordi er fort gjort å henge seg på løpere som enten er bedre enn deg eller som deg, åpner alt for hardt. Ved å åpne i et roligere tempo får du tid til å kjenne etter hvordan kroppen fungerer, og kan legge opp løpet deretter. Om det betyr at du ikke greier å holde planlagt tidsskjema, får så være. Det viktige her er at du får ut det du er god for på løpsdagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GJØR ET 

TRENINGSKUPP!

SPAR OPPTIL 40%

Relaterte artikler:

Tid når du skal løpe 5 km

Estimere fart på 5 km med SpurtPace

Annonse fra X-LIFE