HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Stølhet etter trening

Har du noen gang følt deg støl etter å ha startet en ny aktivitet eller presset deg hardere enn vanlig under en treningsøkt? Lær mer om stølhet etter trening, og hvordan forebygge.

Stølhet som dukker opp 1 eller 2 dager etter trening, kan hende hvem som helst, uavhengig av formnivå. Men ikke bli satt ut av den grunn. Denne typen stølhet er normalt, varer ikke lenge, og er faktisk et tegn på at du forbedrer kondisjonen din.

Hvorfor er musklene støle etter trening?

Støle muskler etter fysisk aktivitet, kjent som forsinket muskelstølhet (DOMS), kan oppstå når du starter et nytt treningsprogram, endrer treningsrutinen eller øker varigheten eller intensiteten på den vanlige treningen. Når det kreves at muskler jobber hardere enn de er vant til, eller på en annen måte, antas det å forårsake mikroskopiske skader på muskelfibrene, noe som resulterer i muskelsårhet eller stølhet. DOMS antas ofte feilaktig å være forårsaket av opphopning av melkesyre, men melkesyre er ikke involvert i denne prosessen.

Hvem kan få DOMS?

Alle kan få DOMS, også de som har trent i årevis, inkludert eliteutøvere. Det kan være alarmerende for folk som er nybegynnere, og kan påvirke deres opprinnelige entusiasme etter å komme i form. Den gode nyheten er at stølheten vil avta når musklene dine blir vant til de nye fysiske kravene som stilles til dem. Sårheten er en del av en tilpasningsprosess som fører til større utholdenhet og styrke når musklene kommer seg og bygger seg opp igjen.

Hvilken type aktiviteter kan forårsake muskelstølhet?

Enhver bevegelse du ikke er vant til kan forårsake DOMS. Å gjennomføre en ny øvelse, en hardere enn vanlig trening eller jobbe med musklene dine på en annen måte kan alle forårsake DOMS.

Hvor lenge varer muskelstølhet?

Muskelstølhet varer vanligvis mellom 3 og 5 dager. Smertene, som kan variere fra mild til alvorlig, opptrer vanligvis 1 eller 2 dager etter trening. Denne typen muskelsmerter må ikke forveksles med noen form for smerte du kan oppleve under trening, for eksempel den akutte, plutselige og skarpe smerten ved en skade, for eksempel ved muskelspenninger eller forstuinger.

Hvordan kan jeg behandle DOMS?

Det er ingen enkel måte å behandle DOMS på. Ingenting er bevist å være helt effektivt.

Disse tingene kan bidra til å lette noen av symptomene:

  • hvile
  • ispakker
  • smertestillende (ikke anbefalt)
  • massasje

DOMS krever generelt ikke medisinsk inngrep. Men du bør oppsøke lege hvis smertene blir uutholdelige, du får alvorlig hevelse eller urinen blir mørk.

Hvordan kan jeg forebygge DOMS?

En av de beste måtene å forhindre DOMS er å starte et nytt aktivitetsprogram forsiktig og gradvis. Å gi musklene tid til å tilpasse seg nye bevegelser, bør bidra til å minimere ømhet. Det er ikke mye bevis for at oppvarming vil være effektivt for å forhindre DOMS. Men å trene med oppvarmede muskler vil redusere sjansen for skade og forbedre ytelsen din.

Mens tøying har mange fordeler, er det for øyeblikket ingen bevis for at tøying før eller etter trening bidrar til å redusere eller forebygge DOMS.

Kan jeg fortsette å trene med muskelstølhet?

Du kan trene med DOMS, selv om det kan føles ubehagelig til å begynne med. Sårheten skal forsvinne når musklene dine har blitt varme. Sårheten vil sannsynligvis komme tilbake etter trening når musklene dine er avkjølt. Hvis du synes det er vanskelig å trene, kan du hvile til stølheten forsvinner. Alternativt kan du fokusere på øvelser rettet mot mindre berørte muskler for å gi de mest berørte muskelgruppene tid til å komme seg.

Vil jeg fortsette å få DOMS?

DOMS er en type muskelkondisjonering, noe som betyr at musklene dine tilpasser seg den nye aktiviteten. Neste gang du utfører samme aktivitet eller trener med samme intensitet, vil det være mindre skade på muskelvev, mindre sårhet og raskere restitusjon.

Relaterte artikler:

Hvor lenge er man støl

Bør man trene når man er støl

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!