Stiv nakke kjerringråd

0
686
Stiv nakke kjerringråd
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

En stiv nakke kan være smertefullt og forstyrre daglige gjøremål. Lær mer om kjerringråd for å behandle og forebygge stiv nakke.

En stiv nakke kan være smertefullt og forstyrre de daglige aktivitetene dine, så vel som det å få en god natts søvn. Mer enn 17 prosent av kvinner og menn rapporterer om former for nakkesmerter og stivhet. Dette tallet øker med den utbredte bruken av mobile enheter og datamaskiner, som får folk til å bøye nakken i vanskelige vinkler. Å se ned på telefonen, den bærbare datamaskinen eller andre enheter er faktisk den vanligste årsaken til stiv nakke. Denne posisjonen legger belastning på musklene og det myke vevet i nakken din.

Andre årsaker kan være:

  • dårlig holdning
  • stram kjeve
  • stress
  • repeterende nakkebevegelser
  • artrose
  • nakke- eller ryggmargsskade

Stiv nakke kjerringråd

Hvis du har en smertefull, stiv nakke, kan du prøve flere metoder for å redusere smertene og minske stivheten. Mange av disse virkemidlene kan også brukes til forebygging.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Påføre varme eller is

Ha på is i 20 minutter noen ganger om dagen for å lindre nakkestivhet eller -smerter. Du kan også veksle mellom å bruke is og varme. Å ta et varmt bad eller dusj eller bruke en varmepute kan også hjelpe.

Tøye men unngå brå bevegelser

Tøying kan bidra til å lindre smerter og stivhet, og forebygge det i fremtiden. Det er viktig å strekke seg forsiktig og sakte. Plutselige bevegelser kan forårsake mer smerter og en mer alvorlig skade. Legg på en varmepute eller ta en varm dusj før du tøyer.

Tøyninger inkluderer:

  • Rull skuldrene bakover og deretter fremover i en sirkel.
  • Trykk skulderbladene sammen og hold posisjonen i noen sekunder, og gjenta.
  • Snu hodet sakte fra side til side.

Massasje

Massasje av en massør kan bidra til å løsne og strekke nakke- og ryggmuskulaturen.

Prøv akupunktur

Akupunktur innebærer å sette inn nåler i spesifikke trykkpunkter på kroppen din. Mens mer vitenskapelig forskning er nødvendig for å identifisere påviste fordeler, har akupunktur vært praktisert i tusenvis av år innen østens medisin.

Vurdere kiropraktikk

En lisensiert kiropraktor kan manipulere muskler og ledd for å gi smertelindring. Denne typen terapi kan være ubehagelig eller smertefull for noen. Konferere en lege før du går til en kiropraktor.

Begrense fysisk aktivitet

Hvis stivhet og smerter i nakken startet etter å ha utført fysisk aktivitet, bør du begrense den aktiviteten til stivheten løser seg. Imidlertid bør du begrense tunge løft og aktiviteter som kan belaste nakken når du har nakkesmerter.

Redusere stress

Stress kan føre til at du anspenner musklene i nakken. Å redusere stress kan bidra til å behandle og forhindre nakkesmerter og stivhet. Du kan redusere stress på en rekke måter, inkludert:

  • høre på musikk
  • meditasjon
  • ta en pause, selv om det bare er noen timer unna kontoret eller et stressende miljø
  • gjør noe du liker

Trene regelmessig

Trening kan bidra til å styrke musklene dine for å forebygge skader. Trening kan også hjelpe deg å forbedre holdningen din for å lindre og forebygge nakkestivhet. Det er også en god måte å lindre stress som kan forårsake den stive nakken.

Tilpasse søvnmiljøet ditt

Å gjøre tilpasninger der du sover kan bidra til å avlaste en stiv nakke. Måter å endre søvnmiljøet inkluderer:

  • få en fastere madrass
  • bruke en nakkepute
  • sove bare på ryggen eller siden
  • slappe av før du legger deg

Når du skal oppsøke lege

Hvis nakkesmerter forstyrrer de vanlige daglige aktivitetene dine, bør du oppsøke lege. Andre grunner til at du bør søke medisinsk hjelp er:

  • smerter startet etter en skade eller bilkollisjon
  • smerter som sprer seg nedover armene eller beina
  • svakhet i armer, hender eller bein
  • hodepine i tillegg til smerter i nakken

Relaterte artikler:

Vondt i nakken etter søvn

Smerter i kneet etter løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!