Restitusjon etter trening
Restitusjon etter trening
25. september 2018
Terskeltrening for 10 km under 40 min
Terskeltrening for 10 km under 40 min
26. september 2018
Stigningsløp for raskere restitusjon

Stigningsløp for raskere restitusjon

Stigningsløp for raskere restitusjon. Trene stigningsløp etter treningsøkter med vekslende intensitet for å fremskynde restitusjonsprosessen.

Raskere restitusjon med stigningsløp

Å trene stigningsløp i etterkant av treningsøkter med varierende intensitet kan bidra til raskere restitusjon, noe som kan bidra til å redusere risikoen for skader.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene stigningsløp for raskere restitusjon.

Stigningsløp

Stigningsløp er akselerasjoner på omtrent 100 meter, der du starter opp med rolig jogg og bygger opp farten gradvis til cirka 90 prosent av maks hastighet. Deretter reduserer du farten gradvis før du stopper. Varigheten på et stigningsløp bør være rundt 20-30 sekunder. Husk at stigningsløp skal være korte, og at du løper raskt bare i noen få sekunder. Stigningsløpene skal ikke være for krevende. Det er viktig at du er avslappet når du løper stigningsløp, og ikke anstrenger deg for mye eller spenner deg. Det holder at du gjennomfører 3- stigningsløp i etterkant av løpetrening med vekslende intensitet.

Fordeler med stigningsløp når du trener løping

Det er mange fordeler som gjør at du bør gjennomføre stigningsløp regelmessig:

  • Stigningsløpene hjelper til med å løse opp muskulaturen etter løpetrening med vekslende intensitet
  • Stigningsløp fungerer som en god overgang til raskere treningsøkter, og forbereder muskulaturen på arbeid med hardere intensitet
  • Stigningsløp forbedrer din løpsøkonomi og gjør deg mer effektiv
  • Stigningsløpene forbereder deg på å løpe raskt før harde treningsøkter eller konkurranse
  • Stigningsløp er effektiv løpetrening som bare tar noen få minutter å gjennomføre

Stigningsløp etter langturer

Å gjennomføre 3-5 stigningsløp etter langturer kan være effektivt for raskere restitusjon. Langturer kan være en hard belastning på muskulaturen, og det vil være en opphopning av slaggstoffer i muskulaturen. Raske stigningsløp kan bidra til at disse avfallsstoffene raskere blir transport vekk, noe som kan gjøre at du restituerer raskere og mer effektivt. Har du løpt en rolig langtur kan stigningsløp være en effektiv måte å «vekke» de raske muskelfibrene, etter en lenger periode med lavere intensitet.

Stigningsløp for raskere restitusjon etter hard løpetrening

På samme måte som stigningsløp i etterkant av langturer og annen løpetrening med lav intensitet, bidrar til å renske opp og løse opp muskelspenninger i muskulaturer, vil du ha samme effekt når du gjennomfører noen stigningsløp i etterkant av harde treningsøkter. Avhengig av hvor hardt du trener vil det hope seg avfallsstoffer når du trener løping med høy intensitet. Stigningsløp i etterkant vil øke blodgjennomstrømmingen, som kan bidra til at muskulaturen kvitter seg raskere med avfallsstoffene, som gjør at du restituerer raskere.

 

Stigningsløp for raskere restitusjon

Stigningsløp kan bidra til at du restituerer raskere etter løpetrening med vekslende intensitet Stigningsløp kan friske opp muskulaturen etter rolige treningsøkter og stimulere de raske muskelfibrene etter rolig trening. Stigningsløp kan fremskynde restitusjon ved at avfallsstoffer raskere blir transportert vekk fra muskulaturen, slik at beina er friske når du starter opp med treningsøkt.

Relaterte artikler:

Stigningsløp etter hard trening

Stigningsløp for 5 km under 18 min

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *