Utholdenhetstrening for å løpe 10 km under 45 min
Utholdenhetstrening for å løpe 10 km under 45 min
8. februar 2018
Langturer for 10 km på 45 min
Langturer for 10 km på 45 min
8. februar 2018
Stigningsløp etter hard trening

Stigningsløp etter hard trening

Stigningsløp etter hard trening. Lær hvorfor og hvordan du kan gjennomføre stigningsløp etter harde treningsøkter for å restituere raskere.

Trene stigningsløp etter trening med høy intensitet

Stigningsløp kan være en effektiv måte å løse opp muskulaturen etter harde treningsøkter, og kan bidra til raskere restitusjon etter treningen.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor du bør trene stigningsløp etter harde treningsøkter.

Hvordan du kan trene stigningsløp etter hard trening

Stigningsløp er akselerasjoner på omtrent 100 meter, der du starter opp med rolig jogg og bygger opp farten gradvis til cirka 90% av maks hastighet. Deretter reduserer du farten gradvis før du stopper. Varigheten på et stigningsløp bør være rundt 20-30 sekunder.

Husk at stigningsløp skal være korte, og at du løper raskt bare i noen få sekunder. Stigningsløpene skal ikke være for krevende. Det er viktig at du er avslappet når du løper stigningsløp, og ikke anstrenger deg for mye eller spenner deg.

Du kan starte med 4 stigningsløp, og deretter øke til 6 etter 3-4 uker. Ha mellom 20-40 sekunder pause mellom hvert stigningsløp for å hente deg inn igjen.

Stigningsløp er effektiv løpetrening

Stigningsløp er effektiv løpetrening som bare tar deg noen få minutter å gjennomføre. Intervallene er korte, og passer bra for nybegynnere som skal starte opp med intervalltrening. Intensiteten på stigningsløpene skal ikke være for hard, men veksle mellom moderat til hard intensitet.

Hvorfor du bør gjennomføre stigningsløp

Det er mange grunner til at du bør gjennomføre stigningsløp regelmessig:

  • Stigningsløpene hjelper til med å løse opp muskulaturen etter løpetrening med vekslende intensitet
  • Stigningsløp fungerer som en god overgang til raskere treningsøkter, og forbereder muskulaturen på arbeid med hardere intensitet
  • Stigningsløp forbedrer din løpsøkonomi og gjør deg mer effektiv
  • Stigningsløpene forbereder deg på å løpe raskt før harde treningsøkter eller konkurranse
  • Stigningsløp er effektiv løpetrening som bare tar noen få minutter å gjennomføre

Stigningsløp som en del av oppvarmingen før harde treningsøkter

Å avslutte oppvarmingen med 2-3 stigningsløp kan bidra til å gjøre muskulaturen mer forberedt på hardere treningsbelastning. Du vil også være bedre forberedt mentalt på å løpe med hardere intensitet, etter at du har gjennomført stigningsløp som en del av oppvarmingen.

Hvorfor stigningsløp etter løpetrening med hard intensitet

På samme måte som stigningsløp i etterkant av langturer og annen løpetrening med lav intensitet, bidrar til å renske opp og løse opp muskelspenninger i muskulaturer, vil du ha samme effekt når du gjennomfører noen stigningsløp i etterkant av harde treningsøkter. Avhengig av hvor hardt du trener vil det hope seg avfallsstoffer når du trener løping med høy intensitet. Stigningsløp i etterkant vil øke blodgjennomstrømmingen, som kan bidra til at muskulaturen kvitter seg raskere med avfallsstoffene, som gjør at du restituerer raskere.

Restitusjonstrening i etterkant av hard løpetrening

Restitusjonstrening kan i mange tilfeller være et godt alternativ til fullstendig hvile, og er som vi har vært inne på tidligere, lettere trening enn den aktiviteten du vanligvis gjennomfører.

Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømmingen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømmingen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere.

Stigningsløp etter hard trening

Stigningsløp kan virke bortkastet og kanskje ikke så viktig når du likevel har trent løping med høy intensitet. Faktum er at stigningsløp, gjennomført med rett intensitet, kan bidra til at du restituerer raskere etter endt treningsøkt, noe som vil gjøre deg bedre restituert foran neste treningsøkt.

Stigningsløp tar minimalt med tid, så dette er noe du kan gjennomføre i etterkant av all løping, uavhengig av om det er trening med lav, moderat eller hard intensitet.

Relaterte artikler:

Effektiv vintertrening for løpere

Restitusjonstid når du trener løping med høy intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *