Stasjonstrening barn

0
119
Stasjonstrening barn
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Å introdusere barna for stasjonstrening kan være en morsom måte å få dem med i fysisk aktivitet og sette dem på sporet av livslang treningsglede.

Stasjonstrening for barn

Hvis du ønsker å få yngre barn fysisk aktive, må du ta hensyn til korte oppmerksomhetsspenn ved å la barna spille spill og konkurrere mot andre eller på tid. Småbarns sirkeltreningsøvelser kan omfatte hoppetau, å kaste baller, spensthopp, løping, harehopp og stafettløp. Sett opp kjegler eller andre identifiserbare områder, slik at barn kan flytte fra stasjon til stasjon for å se hvor mye de har oppnådd og hvor langt de må gå. Fortell barna før stasjonstreningen begynner hva som skal skje på hver stasjon og hva som skal til for å fullføre sirkeltreningen.

Stasjonstrening for barn i skolealder

Når barn blir eldre og utvikler bedre hånd-øye-koordinasjon, samt litt muskelstyrke, utfordrer det kardiovaskulære systemet, hastighet, smidighet, balanse og muskelstyrke. Mål for barn i skolealderen bør fokusere på å bygge aerob kondisjon, styrke og vektkontroll (hvis det er et vektproblem involvert).

Lag en sirkeltrening med enkle, kjente kroppsvektøvelser som spensthopp, sit-ups, push-ups, pull-ups, chin-ups og hoppetau. Tidsbestemte intervaller der elevene veksler mellom arbeide og pauser kan gi en effektiv sirkeltrening. For å holde hjertefrekvensen oppe, tidsbestemme hvert intervall i stasjonstreningen, slik at hvert barn jobber 30 til 60 sekunder, med ikke mer enn ett minutts pause mellom hver øvelse. Hold det gående i minst 15 minutter. Spill favorittmusikken høyt under treningen for å gjøre det mer motiverende.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvis barna har nok muskelstyrke, kan du legge til vektede øvelser som medisinballkaster og manualøvelser som biceps curls, utfall, knebøy, triceps forlengere og brystpress. Bruk vekter som barna kan utføre i seks til åtte repetisjoner før de blir slitne.

Sirkeltrening for tenåringer

Hev intensitetsnivået og varigheten av sirkeltreningsøvelsene hvis barna er i ungdomsskolealder og eldre, og mer seriøse om en bestemt sport. Fortsatt bør ungdommene bruke kroppen som belastning, fremover å bruke lettere vekter og høyere antall repetisjoner. Pauser mellom settene bør være ett 30 sekunder eller mindre, med en varighet på omtrent 30 minutter for hele stasjonstreningen.

Annonse fra MILRAB