Stående utfall

0
27
Stående utfall
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Gjort riktig, gir stående utfall effektiv trening for hoftefleksorene – musklene som bringer overkroppen og bein nærmere hverandre. Lær hvordan du utfører stående utfall.

Du kan gjøre stående utfall nesten hvor som helst og når som helst. Det kan være god oppvarming å gjøre utfall, og det krever ikke noe utstyr.

Fordeler med stående utfall

Stående utfall er nyttig som oppvarming eller nedkjøling. Det hjelper også med å strekke stramme hoftebøyere, som mange har fra å sitte for mye, løpe eller sykle. Utfall jobber med alle muskler i underkroppen. Fordi du trenger å opprettholde balanse, utfordrer stående utfall også kjerne- og korsryggmuskulaturen.

Hvordan gjennomføre stående utfall

  • Stå med beina parallelle. Ha en god holdning med halebeinet pekende mot gulvet, toppen av hodet ditt rett opp, og avslappede skuldre.
  • Bøy høyre kne og steg venstre bein rett tilbake på foten. Gå ned så langt du er komfortabel, men ikke la høyre kne bøye forbi tærne. Hold hoftene jevne. Tenk på hoftebenet som frontlykter som må peke fremover. Brystet ditt er åpent og blikket er rett frem.
  • Hvile hendene forsiktig over høyre kne for stabilitet (ikke trykk på kneet).
  • Rett bakbeinet, men ikke lås kneet. La heisen komme fra hamstringen (baksiden av beinet). Øk strekningen hvis du føler deg stabil.
  • Hold nedre ribbein og hofteben i samme plan og trekk opp gjennom bekkenbunnen og magemuskulaturen for å bringe bekkenet opp og tilbake, og åpne fronten av hofteleddet. Dette er et lite, men kraftig trekk der overkroppen skifter med bekkenet; Det er ikke et tilbakeslag.
  • Hold strekningen i omtrent 30 sekunder mens du puster dypt.
  • Slipp strekningen ved å legge litt vekt på hendene og trekk venstre fot fremover til parallell beinposisjon.
  • Gjenta på den andre siden.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Bulgarsk utfall muskler

Utfall fremover