Squats trening

0
76
Squats trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Squats eller knebøy er en dynamisk styrketreningsøvelse som krever at flere muskler i over- og underkroppen jobber sammen samtidig.

Mange av disse musklene hjelper deg gjennom daglige oppgaver som å gå, gå i trapper, bøye eller bære tunge tung. De hjelper deg også med å utføre atletiske aktiviteter. Hvis du legger til knebøy i treningsøktene dine, kan du øke treningsytelsen, redusere risikoen for skade og lettere holde deg i bevegelse gjennom dagen. Men dette er bare noen få av fordelene.

Hvordan gjennomføre en grunnleggende knebøy (squat)

Den mest grunnleggende typen knebøy bruker bare kroppsvekten som motstand. Variasjoner i knebøyen kan omfatte vekter, som vektstenger eller manualer, motstandsbånd eller yogakuler.

Slik gjør du en grunnleggende knebøy:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
  • Start med føttene litt bredere enn hoftebredden fra hverandre.
  • Hold brystet opp, engasjere magen, og flytt vekten på hælene mens du skyver hoftene tilbake i sittende stilling.
  • Senk hoftene til lårene er parallelle eller nesten parallelle med gulvet.
  • Du skal føle knebøyet i lårene og setemusklene.
  • Stopp med knærne over, men ikke utover tærne.
  • Pust ut og skyv tilbake til startposisjon.

Hva er fordelene med å trene knebøy?

Listen over fordeler er lang, men her er er syv viktige fordeler ved å gjennomføre squats.

Squats styrker kjernen din

Å ha sterke kjernemuskler kan gjøre hverdagsbevegelser som å svinge, bøye og til og med stå lettere. Ikke bare det, men en sterk kjerne kan forbedre balansen din, lindre smerter i korsryggen, og også gjøre det lettere å holde god holdning.

Knebøy reduserer risikoen for skade

Når du styrker musklene i underkroppen, er du bedre i stand til å utføre helkroppsbevegelser med riktig teknikk, balanse, bevegelighet og kroppsholdning. I tillegg hjelper det å innlemme knebøy i den generelle treningsrutinen også å styrke sener, leddbånd og bein, noe som kan bidra til å redusere risikoen for skade.

Forbrenner kalorier

Kaloriforbrenning blir ofte likestilt med aerobe øvelser som løping eller sykling. Men å utføre sammensatte bevegelser med høy intensitet som knebøy, kan også forbrenne kalorier.

Squats styrker musklene i underkroppen

Underkroppen din har noen av de største og kraftigste musklene dine. Fra å komme seg ut av sengen, til å sette deg ned i en stol, er setemuskler, quadriceps, hamstrings, adduktorer, hoftebøyere og legger aktivert for nesten alle bevegelser du gjør. Styrketreningsøvelser som knebøy kan bidra til å styrke og tone musklene i underkroppen. Når disse musklene er sterke, kan du oppleve at du kan bevege deg mer komfortabelt, med mindre smerte, og at alt fra å gå og bøye til å trene er lettere å gjøre.

Øker atletisk evne og styrke

Hvis du konkurrerer i en sport, kan det å legge til knebøy i treningen hjelpe deg med å utvikle eksplosiv styrke og hastighet, som igjen kan bidra til å forbedre din sportslige ytelse.

Variasjon hjelper med motivasjon

Når du mestrer grunnleggende knebøy, er det mange forskjellige typer knebøyvarianter du kan prøve. Å variere knebøy kan bidra til å holde øvelsen interessant, samtidig som du aktiverer forskjellige muskelgrupper. Knebøy kan gjøres med bare kroppsvekten. De kan også gjøres med vekter, som manualer, vektstenger, kettlebells eller medisinballer, eller med motstandsbånd eller yogakuler.

Squats an gjøres hvor som helst

For å gjøreknebøy trenger du ikke noe utstyr. Alt du trenger er kroppen din og nok plass til å senke hoftene i sittende stilling. Og hvis du er presset på tid, kan du fortsatt ha fordel av mange muskelgrupper ved å gjøre 50 knebøy om dagen; Prøv å gjøre 25 knebøy om morgenen og 25 om kvelden. Når du blir sterkere, legg til 25 knebøy om ettermiddagen.

Relaterte artikler:

Annonse fra X-LIFE