SpurtVO2

S

Lær mer om hvordan du kan bruke VO2 kalkulator for beregne ditt oksygenopptak basert på alder, makspuls og hvilepuls.

Hvilepuls (HRhvile)

Din hvilepuls kan være en god indikator på din helse. Generelt er en lavere hvilepuls bedre, og med regelmessig trening vil du kunne se at din hvilepuls blir lavere. Hvilepulsen finner du enkelt ved å måle antall pulsslag om morgen, før du står opp. Tell pulsslag i 20 sekunder og multiplisere med 3.

Maksimal hjertefrekvens (HRmaks)

Makspulsen kan du enkelt finne ved å bruke en enkel formel som HRmax = (220 – alder) for menn and (226 – age) for kvinner. En mer nøyaktig formel kan være HRmax = 205.8 – (0.685 x alder). Det er denne formelen som blir brukt i kalkulatoren under.

SPURTVO2

Legg inn alder, Makspuls og hvilepuls for å finne ditt oksygenopptak:

Relaterte artikler:

SpurtTraining

Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg