SpurtTraining

S

Lær mer om hvordan du kan bruke SpurtTraining for å estimere hastighet på trening, basert på tid på en distanse du har løpt.

Hvorfor bruke SpurtTraining

SpurtTraining kan være et nyttig verktøy for å estimere treningshastigheter på en distanse du nylig har løpt. Basert på tid og distanse, vil kalkulatoren beregne hvilken hastighet du kan holde på trening med varierende intensitet.

Trening med lav intensitet

Trening med lav intensitet vil være treningen du gjennomfører mest av i løpet av en uke. Så mye som 80 prosent av treningen bør bli gjennomført med denne intensiteten. Det kan være rolig løping etter harde treningsøkter, og all annen trening du gjennomfører for å bygge treningsvolum.

Tempotrening

Tempotrening kan du gjennomføre for å øke aerob kapasitet og trene opp evnen til å holde et høyere tempo over tid. Farten på denne treningen kan ligge litt lavere eller rundt konkurransefart.

Terskeltrening (VO2 maks)

Terskeltrening blir gjerne gjennomført på anaerob terskel eller noe under. Den er den maksimale farten du kan holde, for at kroppen hele tiden får nok oksygen og greier å omsette og kvitte seg med avfallsstoffer i muskulaturen.

Trening med maksimal intensitet

Dette er trening du gjennomfører med 95-100 prosent intensitet. Dette vil typisk være sprintintervaller, der du har lange pauser mellom hvert intervall.

Langdistanseløping

Ukentlige, rolige langturer er viktig for nær sagt alle distanser. Ha en gradvis økning i hvor langt du løper disse langturene, og pass på at intensiteten på disse turene er lav. En tommelfingerregel kan være å løpe i snakkefart.

Relaterte artikler:

SpurRun

RunCulator

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg