Sprintintervaller for Holmenkollstafetten

0
216
Sprintintervaller for Holmenkollstafetten

Lær mer om hvordan du kan trene sprintintervaller for Holmenkollstafetten, for eksplosiv fart og raske avslutninger på raske etapper.

Trening med sprintintervall for Holmenkollstafetten

Sprintintervaller er spesielt viktig for flere av de korte og lettere etappene i Holmenkollstafetten, men også for å trene opp evnen til å opprettholde farten når muskulaturen er full av melkesyre. Sprintintervallene kan bli gjennomført på bane eller annet fast underlag på noenlunde flatt underlag. Sprintintervall trener opp eksplosivitet og hurtighet, noe du kan ha bruk for i de aller fleste av etappene under Holmenkollstafetten.

Hvordan trene sprintintervall for Holmenkollstafetten

Sørg for en grundig oppvarming før du går i gang med sprintintervaller. Bestemme på forhånd hvor mange repetisjoner du skal gjennomføre. Lengden på sprintintervallene kan være på alt fra 40-200 meter, eller noe lenger. Dette er trening med høy belastning, og med det høyere risiko for skader. Avslutt oppvarmingen med 2-4 progressive stigningsløp, for å forberede kroppen på belastningen som kommer. Gjennomføre de 2 første sprintintervallene litt roligere, og ha en progressiv økning i intensitet fra ett intervall til det neste. Ha lange pauser mellom hvert intervall der du holder deg i bevegelse.

Tolvte etappe av Holmenkollstafetten – Arno Bergs plass

Femtende etappe av Holmenkollstafetten – Bislett stadion

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her