Sprintintervaller for å bli raskere til å løpe

0
790
Sprintintervaller for å bli raskere til å løpe
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Lær mer om hvordan du kan trene sprintintervaller i variert terreng for å bli raskere til å løpe.

Hva er sprintintervaller

Sprintintervaller kan være korte intervaller, alt fra 30-200 meter der du løper tilnærmet maksimal intensitet. Når du løper med så høy intensitet, er det viktig at du har varmet opp skikkelig, og at du har lange pauser mellom hvert sprintintervall. Sprintervaller kan være effektiv trening for å trene opp hurtighet, slik at du kan bli en raskere løper. Sprintintervaller passer for alle løpere uansett formnivå, siden varigheten er såpass kort, men spesielt nybegynnere med liten erfaring med løping fra før må være forsiktige, siden løping med høy intensitet kan gi økt risiko for skader. Det er vanlig å trene sprintintervaller på bane eller annet fast underlag, men er også fullt mulig å gjennomføre som motbakketrening.

Oppvarming når du skal bli raskere til å løpe med sprintintervaller

Oppvarming er viktig, og du bør gjennomføre en oppvarming med en varighet på 15-20 minutter. Etter rolig jogging som oppvarming bør du gjennomføre 3-5 stigningsløp, som forbereder kroppen på økt belastning. Når du starter på sprintervallene, bør du ta det litt roligere på de to første intervallene, slik at kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning.

Hvordan trene sprintintervaller for å bli en raskere løper

Bestemme på forhånd hvor mange sprintintervaller du skal gjennomføre, og disponere kreftene slik at du greier å løpe disse progressivt raskere. Som nevn, bør du ta det litt roligere de første intervallene, for å være sikker på at kroppen er klar for å løpe med tilnærmet maksimal belastning. Det vil redusere skaderisikoen. Ha lange pauser, gjerne 3 minutter mellom hvert intervall der du jogger eller går for å holde deg i bevegelse. Unngå å stå stille når du har pauser. Avslutte sprintintervallene med 5×20 sekunder stigningsløp, og jogge ned i 10 minutter avslutningsvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Sprintintervaller for å bli raskere til å løpe

Å trene sprintintervaller med maksimal intensitet, bør være trening du gjennomfører litt, men ikke mye av. Denne type trening kan kanskje utgjøre 2-3 prosent av den totale treningsmengden din i løpet av en treningsuke. Å trene med så høy intensitet øker risikoen for skader, så det er viktig at det ikke blir for mye av denne treningen, og at du restituerer skikkelig i etterkant av treningsøkta.

Relaterte artikler:

Trene sprintintervaller i motbakke

Trene sprintintervaller

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!