Sprint trening

0
117
Sprint trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Sprinttrening er en måte å trene på som forbrenner fett, bygger muskler og øker BMR (Basal Metabolsk Rate). Lær mer om sprinttrening.

Fordi studier har vist at sprinttrening er mer effektivt enn langturer eller jogging, kan denne treningsmetoden være meget effektiv. Med sprintrening er det to grunnleggende måter å oppnå gode resultater på:

  • Sprinttrening i flatt terreng
  • Sprint i motbakker

Sprint i flatt terreng

For å utføre sprinttrening i flatt terreng kan du løpe i høy fart. Det kan du gjøre på:

  • Løpebane
  • Vei
  • Sti
  • Annet flatt underlag

Sprint i motbakker

Hvis du er nybegynner, anbefales det at du starter med sprint i flatt terreng før du går over til sprint i motbakker. Velg en motbakke med 5-7 grader stigning.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvordan gjennomføre sprinttrening

Enten du gjennomfører sprinttrening flatt eller i motbakker, er metoden den samme. Når du har bestemt deg for et sted, kan du varme deg opp ved å gå raskt eller jogge i 10-15 minutter. Hver sprintintervall etterfølges av en hvileperiode. Du bør ha aktiv hvile der du beveger deg i pausen. Den konstante bevegelsen hjelper deg med å unngå å stivne mens kroppen din fortsetter å forbrenne kalorier. Gjenta sprintintervallet, hvile, og øk intensiteten for hver gang. Begynn den første sprinten med 50 prosent intensitet, og avslutt den siste sprinten med 100 prosent intensitet, der du gir alt du har.

Relaterte artikler:

Sprintintervaller for å bli raskere til å løpe

Trene sprintintervaller

Annonse fra MILRAB