Spiser lite går ikke ned i vekt

0
126
Spiser lite går ikke ned i vekt
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Siden det å spise færre kalorier er en måte å gå ned i vekt på, tror du kanskje at du vil gå ned raskere ved å redusere matinntaket kraftig.

Spiser lite går ikke ned i vekt

Til å begynne med kan du til og med bli belønnet med de raske resultatene du er ute etter. På lang sikt er det å spise lite en ineffektiv kostholdsstrategi, og det er en sikker måte å øke risikoen for alvorlige helseproblemer.

Kroppen går i sparemodus

Det å spise lite hjelper ikke med langvarig vekttap fordi alvorlig kaloribegrensning setter kroppen din i sparemodus, eller overlevelsemodus. Kroppen din holder på fett når den ikke har nok kalorier til å støtte normal funksjoner. Å ikke spise nok kalorier hver dag får deg også til å miste muskelvev. Dette tapet av muskelvekt kan få deg til å tro at kostholdet ditt fungerer, men tapet av muskelvev bremser metabolismen din, og det vil raskt føre til at du vil få utfordringer med å gå ned i vekt.

Andre risikoer

Fastende dietter kan føre til andre alvorlige helseproblemer som du bør være klar over. Du kan utvikle milde symptomer som utmattelse og økt følsomhet for kalde temperaturer, men å ikke ta inn nok kalorier kan også føre til alvorlige problemer som depresjon, nedsatt skjoldbruskproduksjon, redusert immunitet og hjerteproblemer. Langvarig faste kan til og med føre til plutselig død.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Kaloribehov

De fleste kan trygt gå ned omtrent 0,5-1 kg per uke ved å redusere sitt daglige kaloriinntak med 500 til 1000 kalorier eller ved å forbrenne overflødige kalorier ved trening. Ideelt sett vil du kombinere de to metodene for å unngå at det går utover kostholdet ditt og forhindrer utbrenthet med trening. Bare fordi den gjennomsnittlige personen generelt kan kutte opp til 2 kg per uke betyr, ikke at du bør gjøre det. Beregne ditt daglige kaloribehov først, og hold deg til det, ellers vil du risikere helsen din og sende kroppen din til sparemodus. Dine individuelle behov vil variere avhengig av størrelse, alder og aktivitetsnivå, men de fleste voksne bør aldri spise mindre enn 1200 kalorier om dagen.

Relaterte artikler:

Faste slanking

Sannheten om slanking

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!