Spise og trene riktig

0
24
Spise og trene riktig

Å spise og trene riktig er alfa og omega for deg som løper, når du skal yte ditt beste og nå ditt fulle potensial. Lær hvordan!

Et sunt kosthold og regelmessig trening

Du bør ha et sunt og balansert kosthold og trene regelmessig og variert. Du bør ha et kosthold der du får i deg det du trenger av karbohydrater, proteiner og sunt fett. Kostholdet bør bestå av rikelig med grønnsaker, belgfrukter, grove kornprodukter, fullkornspasta og villris. Spis kylling, fisk og egg. Styr unna sukkerholdige drikker, også juice, og unngå matvarer du vet det er mye sukker i. Du bør trene regelmessig og variert for å ha en jevn og god formutvikling. Variere med hva du trener, hvor mye og med hvilken intensitet.

Spise før trening om morgenen

På spørsmål om du bør spise før trening om morgenen, kommer det litt an på hvordan du skal trene. Vanligvis kan du fint trene om morgenen før du spiser. Du kan normalt trene inntil 90 minutter med moderat intensitet. Trener du mer enn det, trenger du påfyll av næring, og det får du best gjennom energidrikk eller saft mens du trener. Et annet unntak som kan tilsi at du bør spise før trening om morgenen, er hvis du er sulten. Da kan du spise en banan eller en brødskive rett før trening.

Hva bør man spise under trening

Det er vanligvis ikke nødvendig å spise under trening, med mindre du er ute på en aktivitet som tar flere timer. Syklister som er ute i flere timer kan ha behov for mat under trening. Det samme kan gjelde for ultraløpere. For alle andre holder det å ha med energidrikke på lengre turer.

Spise etter trening for å bygge muskler

Å spise etter trening er langt mer viktig enn å spise før, fordi etter trening trenger du i varierende grad å bygge opp igjen muskulaturen og restituere raskest mulig etter treningsøkta. Rett etter trening kan du spise raske karbohydrater, for å sette i gang prosessen med restitusjon. En banan eller et eple hjelpe på dette. Etter et par timer trenger du et større måltid, og du kan du spise kylling, fisk, pasta eller salat. Nøtter kan også være bra for å få i seg sunne fettsyrer.

Relaterte artikler:

Rask energi før trening

Proteiner før eller etter trening