Spise mindre kalorier enn du forbrenner

0
33
Spise mindre kalorier enn du forbrenner
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 40%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Hvis du noen gang har prøvd å gå ned i vekt, har du sannsynligvis hørt om viktigheten av kalorier inn må være lavere en kalorier ut.

Dette konseptet er basert på ideen om at så lenge du spiser færre kalorier enn du forbrenner, er du nødt til å gå ned i vekt. Noen insisterer imidlertid på at typen mat du spiser, betyr mye mer enn antall kalorier den inneholder, både når det gjelder vekttap og langsiktig helse.

Hva er modellen ‘kalorier inn, kalorier ut’?

Modellen “kalorier inn mot kalorier ut” er basert på ideen om at for å opprettholde en stabil vekt, må antall kalorier du spiser matche antallet du bruker. «Kalorier i» refererer til kaloriene du får fra maten du spiser, mens «kalorier ut» er antall kalorier du forbrenner.

Det er tre kroppslige prosesser som forbrenner kalorier:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
  • Grunnleggende metabolisme. Kroppen din bruker de fleste kaloriene du får fra maten for å opprettholde grunnleggende funksjoner, for eksempel hjerteslag. Dette blir ofte referert til som din basale metabolske hastighet (BMR).
  • Fordøyelse. Rundt 10–15% av kaloriene du spiser brukes til å drive fordøyelsen. Dette er kjent som den termiske effekten av mat (TEF) og varierer avhengig av maten du spiser.
  • Fysisk aktivitet. Restkaloriene du får fra kostholdet ditt, er ment som drivstoff for din fysiske aktivitet, inkludert treningsøkter og daglige oppgaver som å gå, lese og vaske opp.

Når antall kalorier du tar inn fra mat samsvarer med antall kalorier du forbrenner for å opprettholde stoffskiftet, fordøyelsen og fysisk aktivitet, vil vekten din forbli stabil. Dermed er modellen «kalorier inn mot kalorier ut» sann. Du trenger et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt.

Vekttap krever kaloriunderskudd

Fra et biologisk perspektiv må du spise færre kalorier enn du forbrenner for å gå ned i vekt. Det er ingen vei utenom det. Når kroppens energibehov er oppfylt, lagres ekstra kalorier for fremtidig bruk – noen i musklene dine som glykogen, men de fleste som fett. Å spise mer kalorier enn du forbrenner vil føre til at du går opp i vekt, mens det å spise færre enn du trenger vil føre til vekttap.

Noen studier får det til å virke som om hva du spiser mer enn hva du spiser, noe som betyr at kaloriinnholdet i kostholdet ditt er irrelevant for vekttap. Imidlertid er disse studiene basert på noen få feilaktige antakelser. For eksempel er det de studiene som insisterer på at lavt karbohydratinntak hjelper folk å gå ned i vekt til tross for at de spiser like mange (eller enda flere) kalorier.

Ulike dietter påvirker muskel- og vanntap forskjellig, noe som kan få det til å virke som om de er mer effektive for fettap når dette ikke er tilfelle. Studier som kontrollerer disse faktorene viser konsekvent at vekttap alltid skyldes kaloriunderskudd. Dette gjelder uansett om kaloriene dine kommer fra karbohydrater, fett eller protein.

Helse er mer enn bare ‘kalorier inn vs. kalorier ut’

Ulike matvarer kan påvirke hormonene, sulten, metthetsfølelsen og stoffskiftet på en annen måte, uavhengig av antall kalorier de inneholder. Dermed, når det gjelder helsen din, er ikke alle kalorier skapt like.

Hvorfor næringstetthet betyr noe

Kalori for kalori, næringstett mat, gagner helsen din mye mer enn næringsfattig mat. Modellen “kalorier inn mot kalorier ut” tar ikke hensyn til dette, og reduserer dens relevans når det gjelder helsen din.

Relaterte artikler:

500 kalorier om dagen

Regne ut kalorier