Spise før eller etter trening

0
20
Spise før eller etter trening

Hva passer best, spise før eller etter trening? Det kommer helt an på hvor mye og hvor hardt du skal trene. Lær mer om hva som passer best for deg!

Mat før trening

Hva du velger med tanke på spising før trening, avhenger mye av hvor lenge og med hvilken intensitet du skal trene. Strengt tatt kan du greie deg uten mat før trening, men du er avhengig av næring du kan få i deg gjennom drikke etter 90 minutter trening med moderat intensitet. Har du spise normalt dagen i forveien, er det ingenting i veien for at du kan trene morgenen etter, før du har spist. Hvis du er sulten før du skal ut og trene, bør du likevel ha i deg noe mat som lett tas opp i kroppen. Selv om du antakelig har nok energi, er det likevel ikke behagelig å trene når du er sulten.

Mat etter trening

Etter trening er det helt nødvendig at du fyller opp igjen glykogenlagrene og får deg i tilstrekkelig med proteiner og sunt fett. Avhengig av hvor lenge du har trent og med hvilken intensitet, må du få i deg nok karbohydrater, proteiner og sunt fett. Rett etter trening kan du spise en banan og et eple for å starte opp prosessen med å fylle opp energilagrene dine. Et par timer etter trening kan du spise et litt større måltid, der du kan spise, grove kornprodukter, kylling, pasta eller grønnsaker. Har du trent hardt, er det viktig at du får i deg proteiner for å starte restitusjon av muskulatur. Dette er veldig viktig for å fremskynde restitusjon slik at du restituerer raskere.

Rask energi før trening

Rask energi før trening får du ved å spise sunne matvarer som banan og eple. Du kan også spise brødskive med syltetøy på. Styr unna sukkerholdige drikker, også juice. Unngå også melkeprodukter rett før du skal ut og trene, fordi det kan gi deg magetrøbbel.

Spise før løpetur

Som vi har vært inne på tidligere, kan du løpe på tom mage, men å gjøre det hvis du er sulten er kanskje ikke så lurt. Da bør du ha rask energi før trening. Hvis du har behov for å spise før løpetur, bør du heller ikke innta tunge, fete måltider. Kroppen vil umiddelbart starte å forbrenne det du har i magesekken, og har du spist fet mat, kan det gi magevondt.

Relaterte artikler:

Trene uten å spise etterpå

Trene og spise grønnsaker