Kosthold når du trener
Kosthold når du trener
18. november 2018
14 km løping med lav intensitet
14 km løping med lav intensitet
19. november 2018

Spis riktig når du trener

Spis riktig når du trener

Stock.adobe.com

Spis riktig når du trener

Spis riktig når du trener. Lær hvordan du kan ha et ernæringsrikt og sunt kosthold når du trener for best mulig resultat.

Kosthold og trening

Det er mye fokus på hva du skal trene og hvordan, men hva du spiser når du trener, vil også være viktig, uavhengig av hvilket nivå du trener på. Du bør ha et sunt og balansert kosthold der du får i deg tilstrekkelig med karbohydrater, protein og sunt fett.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan spise riktig når du trener.

Spis lite og ofte

Å spise regelmessige måltider som ikke for store, kan bidra til å holde blodsukkeret mer stabilt, og på den måten å unngå at du blir sliten og trøtt som en følge av fall i blodsukkeret. Ha små mellommåltider med frukt eller annen sunn mat. Ha 4 hovedmåltider i løpet av en dag, der du spiser mye grønnsaker, grovt kort, kylling og fisk. Brun ris og søtpotet er gode alternativer til hvit ris og vanlig potet.

Spis riktig jevnt fordelt utover hele dagen

Fordel måltidene utover hele dagen, slik at du sikrer et jevnt blodsukker. Frokosten bør du ha med en gang du står, men den kan vente til etter du har trent, hvis du trener om morgenen. Litt avhengig av hvor tidlig du spiser frokost, bør ikke lunsjen inntas senere enn 4 timer etter frokosten, men det kommer litt an på om du trent om morgenen, og hvor hardt eller langt du har trent. Har du gjennomført en treningsøkt tidligere, kan det være at du inntar lunsj eller et mellommåltid litt tidligere på formiddagen. Middag på ettermiddagen, når det passer med tanke på jobb og annet. Kveldsmaten bør ikke inntas for sent, helst ikke senere enn 18-19, men det vil selvsagt avhenge hvilket tidspunkt du spiste middag.

Hva du bør spise når du trener

Til frokost kan du spise fullkornsbrød med magert pålegg eller havregrøt. Alternativt kan du starte dagen med stekte grønnsaker som du krydrer. Middag kan bestå kylling, laks eller annet magert kjøtt. Som tilbehør bør du alltid ha et variert utvalg av grønnsaker, og har du det travelt, kan frosne grønnsaker være en lettvinn måte å få i seg grønnsaker. Bruk fullkornsris fullkornspasta i stedet for polert ris og vanlig pasta og variere med søtpoteter i stedet for vanlige poteter. Spinat og svarte bønner kan også være sunt tilbehør nå du spiser middag. Til kveldsmat kan du spise brødskiver med magert pålegg.

Spis riktig med mellommåltider

For å sikre et stabilt blodsukker, bør du innta mellommåltider ved behov. Ha sunne alternativer som mellommåltid. Det kan være frukt og eller nøtter. Pass på at du ikke spiser for mye nøtter, fordi disse er veldig rike på fett. Sunt fett, vel og merke.

Spis riktig når du trener

Å spise riktig når du trener vil ha betydning for dine prestasjoner. Det at du tilfører kroppen næringsstoffene, vitaminer og mineraler den trenger, vil også ha betydning for hvor raskt du restituerer etter treningsøkter. Her kan det være mye å hente for alle som trener, både aktive og mosjonister.

Relaterte artikler:

Kosthold når du trener

Den beste maten for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *