Speltmel gluten

0
388
Speltmel gluten
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Spelt er en kornsort som påstås å være sunnere enn moderne korn. Lær mer om speltmel, og om glutenintolerante kan spise speltmel.

Hva er spelt, og er det bra for deg?

Spelt er et eldgammelt fullkorn dyrket i mange deler av verden. Det falt i popularitet i løpet av 1800-tallet, men gjør nå comeback som helsekost. Antikke korn som spelt påstås å være mer næringsrike og sunnere enn moderne korn.

Denne artikkelen ser på spelt og dens helseeffekter, både gode og dårlige.

Hva er spelt?

Spelt er en type korn som er sterkt relatert til hvete. Det vitenskapelige navnet er Triticum spelta. Spelt regnes faktisk som en distinkt type hvete. Andre typer hvete inkluderer einkornhvete, khorasanhvete og moderne halvdverghvete. Siden de er nære slektninger, har spelt og hvete lignende ernæringsprofiler og inneholder begge gluten. Spelt bør derfor unngås på et glutenfritt kosthold.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Hel spelt har høyt innhold av karbohydrater og fiber

Spelt består hovedsakelig av karbohydrater, hvorav de fleste er stivelse, eller lange kjeder med glukosemolekyler. Hel spelt er også en god kilde til fiber. Fiber hjelper med å bremse fordøyelsen og absorpsjonen, og reduserer blodsukkertopper. Høyt fiberinntak har også vært forbundet med redusert risiko for overvekt, hjertesykdom og diabetes type 2. Fiberinnholdet i hel spelt er faktisk litt lavere enn innholdet av fullkorn, men de har lignende mengder løselig fiber. Både fullkornspelt og fullkornshvete har en moderat effekt på blodsukkeret, når de er rangert på den glykemiske indeksen (GI). På den annen side er raffinert spelt og hvete begge matvarer med høyt innhold av GI, da de forårsaker en stor og rask økning i blodsukkernivået.

Har spelt noen helsemessige fordeler?

Helkorn, som helspelt, anses å være veldig sunt for de fleste. De er en viktig kilde til karbohydrater, proteiner, fiber og essensielle næringsstoffer som jern og sink. Folk som spiser mest fullkorn har lavere risiko for hjerneslag, hjerteinfarkt, diabetes type 2 og noen kreftformer. Det er også mer sannsynlig at de opprettholder en sunnere vekt og har bedre fordøyelseshelse.

Spelt kan være skadelig for noen mennesker

Til tross for helsemessige fordeler ved fullkorn, kan spelt være skadelig for noen mennesker. Dette inkluderer de som er glutenintolerante eller har irritabelt tarmsyndrom.

Glutenintoleranse og hveteallergi

Gluten er navnet på blandingen av gliadin og gluteninproteiner som finnes i korn som hvete, spelt, bygg og rug. Det kan forårsake problemer for personer som ikke er tolerante mot gluten, for eksempel personer med cøliaki eller ikke-cøliaki glutenfølsomhet. For personer med cøliaki vil gluten utløse en autoimmun reaksjon, som forårsaker betennelse i tynntarmen. Denne alvorlige tilstanden kan bare behandles med et livslangt glutenfritt kosthold. Ubehandlet, cøliaki kan forårsake mangler i jern, kalsium, vitamin B12 og folat. Det har også vært knyttet til en økt risiko for å utvikle tarmkreft, schizofreni og epilepsi. Personer med ikke-cøliaki glutenfølsomhet kan oppleve en negativ effekt når de spiser gluten, vanligvis i form av fordøyelsesproblemer.

Personer som har en hveteallergi kan også være følsomme for spelt. Hveteallergi oppstår når det er en immunrespons på proteinene i hvete.

Relaterte artikler:

Hva er gluten

Gluten allergi test

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!