Spelt vs hvetemel

1
295
Spelt vs hvetemel
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Spelt er et eldgammelt fullkorn dyrket i mange deler av verden, og gjør nå comeback som helsekost. Lær mer om spelt vs hvete.

Antikke korn som spelt påstås å være mer næringsrike og sunnere enn moderne korn. Denne artikkelen tar en detaljert titt på spelt og dens helseeffekter, både gode og dårlige.

Hva er spelt?

Spelt er en type korn som er sterkt relatert til hvete. Det vitenskapelige navnet er Triticum spelta. Spelt regnes faktisk som en distinkt type hvete. Andre typer hvete inkluderer einkornhvete, khorasanhvete og moderne halvdverghvete. Siden de er nære slektninger, har spelt og hvete lignende ernæringsprofiler og inneholder begge gluten. Spelt bør derfor unngås i et glutenfritt kosthold.

Ernæringsfakta spelt

Her er næringsfordelingen for 1 kopp, eller 194 gram, kokt spelt:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Kalorier: 246.
  • Karbohydrater: 51 gram.
  • Fiber: 7,6 gram.
  • Protein: 10,6 gram.
  • Fett: 1,7 gram.
  • Mangan: 106% av dagsbehovet
  • Fosfor: 29% av dagsbehovet
  • Vitamin B3 (Niacin): 25% av dagsbehovet
  • Magnesium: 24% av dagsbehovet
  • Sink: 22% av dagsbehovet
  • Jern: 18% av dagsbehovet

I tillegg inneholder spelt små mengder kalsium, selen og vitamin B1, B6 og E. Som de fleste fullkorn inneholder den også mye karbohydrater og en utmerket kilde til kostholdsfibre. Ernæringsmessig er spelt veldig lik hvete. Sammenligninger har imidlertid vist at spelt er litt høyere på sink og protein. Omtrent 80% av proteinet i spelt er gluten.

Hel spelt er høyt på karbohydrater og fiber

Spelt består hovedsakelig av karbohydrater, hvorav de fleste er stivelse, eller lange kjeder med glukosemolekyler. Hel spelt er også en god kilde til fiber. Fiber hjelper med å bremse fordøyelsen og absorpsjonen, og reduserer blodsukkertoppene. Høyt fiberinntak har også vært forbundet med redusert risiko for overvekt, hjertesykdom og diabetes type 2. Fiberinnholdet i hel spelt er faktisk litt lavere enn innholdet av fullkorn, men de har lignende mengder løselig fiber. Både fullkornspelt og fullkornshvete har en moderat effekt på blodsukkeret når de er rangert på den glykemiske indeksen (GI). På den annen side er raffinert spelt og hvete begge matvarer med høyt innhold av GI, da de forårsaker en stor og rask økning i blodsukkernivået.

Har spelt noen helsemessige fordeler?

Helkorn, som helspelt, anses å være veldig sunt for de fleste. De er en viktig kilde til karbohydrater, proteiner, fiber og essensielle næringsstoffer som jern og sink. Folk som spiser mest fullkorn har lavere risiko for hjerneslag, hjerteinfarkt, diabetes type 2 og noen kreftformer. Det er også mer sannsynlig at de opprettholder en sunnere vekt og har bedre fordøyelseshelse.

En studie med 247 487 mennesker fant at de som spiste mest fullkorn, var 14% mindre sannsynlig å få hjerneslag. Tilsvarende fant en nylig analyse av over 14 000 mennesker at de høyeste inntakene av fullkorn var assosiert med en 21% redusert risiko for hjertesykdom. En annen gjennomgang viste at de som spiste mest fullkorn hadde 32% lavere risiko for å utvikle diabetes type 2. Raffinerte korn viste ikke den samme fordelen. Selv om de fleste av disse studiene er observasjonelle, begynner fordelene ved fullkorn også å bli støttet av kliniske studier av mennesker.

Relaterte artikler:

Speltmel gluten

Hva gjør gluten med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

1 kommentar

  1. Jeg kjenner angst og hurtigere puls bare ved å lese om «kaldsvette», angst, overvekt og trening.
    Jeg behøver å gå ned 10 – 15 i vekt, har lav omsetning i kroppen, men Levaxin ser ikke ut til å hjelpe. Jeg har en forholdsvis stor skade i høyre hofte etter feiloperasjon med mye smerter. Feiloperasjonen har «trigget» artrosen jeg har hatt mer eller mindre dvelende, er blitt til multiartrose med store smerter som gjør at jeg vegrer meg for å bare måtte gå i butikken og handle mat. Jeg spiser ganske sunt og lite, drikker MYE vann, – men jeg rikker meg ikke ned i vekt!